Nu ökar efterfrågan på bättre, ny teknik
Nu har vi kommit en
bra bit in i det ”nya verkliga verksamhetsåret 2004”, detta
efter en svag inledning på året. Vi har sett allt tydligare
att verksamhetsåret börjar efter sommaruppehållet, inte som
man kan tro efter nyår. Det verkar också som om hjulen börjar
rulla allt bättre och snabbare och därför investerar man nu i
ny och effektivare teknik. Behovet
av bättre bevakning och övervakning ökar; effektivare
kommunikationskanaler och elektroniska
marknadsföringslösningar behövs. Vi ser också att kraven på
inspelnings- och produktionsutrustningen ökar för att inom
några år handla mycket om HD. Vi
räknar med en fortsatt uppgång under resten av 2004 och 2005
med en topp under 2006, mycket pga en tidigare låg tillväxt
och den vilja och inställning som finns att ändra och
förbättra dagens situation.
Månadens nummer handlar bl a om den nya digitala videomixern
och kamerahårddisken från Focus Enhancement och om
serverlevenrantören Omneon, som nu installerat fler system hos
TV4 och även i våra nordiska grannländer. Panasonics DVCPRO
50-system presenteras liksom det nya SD-kortbaserade P2
formatet. Vi har också med en
rapport från Web-TV kursen i Nerja, Spanien, där man verkligen
kan tala om ny teknik och att ligga i
framkanten. Så med all den nya
tekniken och uppgången på marknaden blir det mycket intressant
att följa och ta del av
utvecklingen.
Bo Karlsson
DVD snabbt och rätt med ny brännare från JVC
Med BD-X200 sätter JVC en ny
professionell standard för snabb, flexibel och korrekt
bränning av DVD-R-skivor. Brännaren är också mycket lätt
att använda – det går t ex att framställa DVD:er från
DV-band med en enda knapptryckning; En unik detalj
är att brännaren inte bara har DV-ingång utan
också DV-utgång, så att det går att
kopiera en DVD-inspelning direkt till DV eller
DVCAM. BD-X200 ger en
avsevärt tidsbesparing jämfört med att bränna DVD-skivor
i dator eller konsument-DVD-spelare med inspelning – en
original-DVD med meny tar typiskt 75 min att framställa
jämfört med ca 120 min i konsumentspelaren och ca 260
min i datorn. Menyer - även
avancerade sådana i flera steg - låter sig enkelt
framställas med valfri layout. Skivetiketter och inlägg
till jewel-case går också att layouta med
BD-X200. Kopiering av
DVD-skivor går med 4x
normalhastigheten. BD-X200
kan även kontrolleras i system med professionella
analoga bandmaskiner via RS-422. Dessutom går det att
koppla flera brännare i system via
Ethernet. JVC BD-X200 finns
även i specialversion för medicinskt
bruk. Som framgick av förra
numret av VIDABLICK är VIDAB distributör av JVCs hela
professionella sortiment.
Klicka här för mer info om JVC
BD-X200 |
FireStore till lägre pris, bildmixer med 4x DV
in
Focus Enhancement, tidigare känt som Videonics,
presenterar nya FireStore kamerahårddiskar samt förbättrade
modeller av sina bildmixrar.
Mike
Conway demonstrerade Focus Enhancements nyheter på IBC-mässan
i Amsterdam. Foto: Tomas
Knutson
De nya kamerahårddiskarna FireStore FS-4
och FS-4 Pro är till skillnad mot ”storebror” FS-3, som
vi tidigare skrivit om i VIDABLICK, främst tänkta för
mindre kameror av DV- och DVCAM-typ. De tål omild
behandling, väger under ett halvt kilo och är inte
tjockare än 3,5 cm. FS-4 har bakgrundsbelyst
teckenfönster och lätthanterliga
menyer. Diskarna har
standard FireWire-kontakt och kan endera monteras direkt
på kameran eller i bältet. De finns med 40 GB (ca 3 tim
DV-inspelning) resp 80 GB kapacitet. Efter inspelning
kan diskarna anslutas direkt till en icke-linjär
redigering - ingen tidskrävande ”intankning”
alltså. Detaljer som skiljer
Pro-versionen är att den kan spela in kontinuerligt
innan man ens tryckt på startknappen, en funktion kallad
"retro recording”, så att man aldrig missar något
viktigt. Pro-versionen kan också hantera fler olika
redigeringsfilformat, både för Mac och
PC. - Det är en stor styrka
med just våra diskar att de fungerar oberoende av
redigeringssystem, bekräftar Mike Conway från Focus
Enhancement för VIDABLICK. -
En annan är att våra diskar har utbytbara batterier. Vi
har studerat marknaden noga och lagt ned ett omfattande
utvecklingsarbete på den här produkten, och jag är
övertygad om att vi kommer att få en väldigt stor
marknadsandel efter att vi börjat leverera i
december. - Ca-priserna för
FS-4 40 GB blir 7 990 kr och för FS-4 Pro 40 GB ca 9 990
kr, medan FS4 Pro 80GB kostar ca 13 950 kr exkl moms,
berättar Bo Karlsson hos VIDAB, som representerar Focus
Enhancement i
Sverige. |
Focus
Enhancements nya kamerahårddisk FS-4 samt bildmixern FX-4
DV.
Focus Enhancement har även förbättrat sin
digitala bildmixer. Den senaste versionen MX-4 har
försetts med två extra DV-ingångar, så det totala
antalet blir fyra. Andra nyheter är ett inbyggt grafik-
och stillbildsminne för upp till 100 bilder, fler
bildövergångar (totalt 700), möjlighet att arbeta med
effekter och grafik i fyra lager samt ftp-protokoll så
att enheten kan anslutas i nätverk för uppdatering av
programvaran eller utbyte av
filer. - Vi har även försett
kompositanslutningarna med kamfilter för att förbättra
bildkvaliteten. Att kamfilter saknades var faktiskt en
svaghet med den förra modellen, tillstår Mike
Conway. - Signalbehandlingen
i mixern är numera snabbare, 10-bit (4:2:2, red.), och
möjligheterna att justera bilden (som färgkorrektion m
m), har också förbättrats.
MX-4 finns i två versioner, med eller utan DV in, och
kostar ca 21 900 kr resp 39 900 kr exkl moms.
DV-versionen har även 4-kanligt ”inbäddat” ljud via
DV-ingångarna.
Text:
Tomas Knutson & Ulf Swärd
Klicka här för att gå
till Focus Enhancements
hemsida
|
Lyckad web-TV-kurs i behagligt klimat
Vi var tio personer
som anlände till hotell San Miguel i spanska Nerja, en
av kursledarna, Magnus Wahlberg från TV-Akademien,
tillika hotellägare, tog emot oss.
Kursledare Magnus
Wahlberg.
Efter en första eftermiddag med presentation och
allmän genomgång av web-TV och installation och
driftsättning av våra laptops i konferensrummet var det
dags för en gemensam middag ute på en av stadens många
restauranger. Sedan körde vi hårt fredag, lördag och
söndag med några timmars avbrott mitt på dagen för lunch
och siesta. San Miguel
är ett perfekt kurs- och konferenshotell med 12
dubbelrum, konferensrum, egen pool och centralt beläget.
Temat för kursen var
”Möjligheter med web-TV i undervisningssammanhang”. Vi
diskuterade olika produktionssätt och möjligheter med
web-TV. Direktsända eller video-on-demand-föreläsningar
och -lektioner, uppläggning av ”bibliotek”, egen
TV-kanal m m. Det finns
många fördelar med web-TV - inte bara att det är en
billig distributionsform, det medger också möjlighet
till interaktivitet i olika former och rapportenheter
för vidare bearbetning och
uppföljning. Vi tittade
också på olika format för streaming samt programvaror
för både redigering och
sändning. Man kan arbeta på
två olika sätt för att skapa sin web-TV-sändning -
klient- eller web-baserat. Det är av flera skäl bättre
att välja ett web-baserat system än ett
klientbaserat. På kursen
arbetade vi med Webocaster, ett helt web-baserat och
avancerat streaming-program med vars hjälp vi
producerade både live- och on-demand-program där video
blandades med PowerPoint-presentationer, chat, röstning,
diskussioner m m. Under kursen fick vi alltså prova på
de verktyg som behövs för att göra web-TV för
undervisning och diskutera olika lösningar och
idéer. |
Richard Zembron, representant för Webocaster,
demonstrerar för Stefan Bergkvist från S:t
Mikaelsgymnasiet i Mora.
David Wahlberg,
kursledare, Anders Fallgren från Akademiska
Sjukhuset i Uppsala och Tomas
Blom, utbildningskonsult,
diskuterar.
|
Det var en givande kurs där man känner att man
sitter mitt i utvecklingen och dinglar med benen i
framkanten. Nu är det bara
att sätta sig på kammaren och labba och hoppas på att
bredbandsutbyggnaden sätter fart igen. För även om en av
fördelarna med streaming är att man kan sända med olika
kvaliteter - 56 kbps modem eller bredband upp till 2
Mbps - så blir det naturligtvis bättre ju
högre hastighet nätet har.
Text & foto: Bo
Karlsson |
Förutom
att själva web-TV-kursen var givande är det fantastiskt att
mitt i höstrusket komma ner till en liten och charmig
andalusisk stad där det fortfarande är sommar samt få bo på
ett trevligt och mycket fräscht hotell. |
DVCPRO50 genomtänkt digitalt steg för
Mirakel
Mirakel Film &
Television i Stockholm har avvaktat i det längsta med att
uppgradera sin Beta SP-teknik som helt enkelt bara rullat på,
men efter noggrann utvärdering har man nu tagit det digitala
steget till DVCPRO50 från
Panasonic.
Mikael
Hedlund och Mats Karlén hos Mirakel Film & Television med
sin nyinköpta DVCPRO50 SDC905-kamera.
Det
20-årsjubilerande produktionsbolaget drivs av Mikael
Hedlund och Mats Karlén. I sin pittoreskt belägna lokal
på Söder i Stockholm samarbetar de med ADn Lars-Erik
Nylander, Osmanson
Kommunikation. - Vi sysslar
med informationsfilm, har egentligen aldrig gjort
reklam, berättar Mikael Hedlund för
VIDABLICK. - Idag gör vi
också nästan lika mycket trycksaker som video. Det är
egentligen fråga om nästan samma sak - bild och text -
tycker han. Till kunderna
hör SLTF, Svenska Lokaltrafikföreningen, som man gör
både trycksaker, bl a medlemstidning, och video åt, SL,
samt Svenskt Näringsliv. Just lokaltrafik har från
första början legat Mirakel, som först hette
FirmaFilmarna, varmt om hjärtat; i början av sin
verksamhet producerade man videomagasinet ”Omnibus” för
SLs bussförare, innan nya, pressade körscheman gjorde
det omöjligt för dem att hinna till garagen och se
programmen. - Vi har nog
använt Beta SP sedan Juratiden ungefär, och grejorna har
alltid gått som tåget, berättar Mats
Karlén. - Men så började det
ändå bli hög tid att byta upp oss, och vi hyrde då bl a
in en professionell DVCAM-kamera. Men vi tyckte trots
allt det såg en aning digitalt blurrigt
ut. - När vi sedan provade
DVCPRO50 kunde man verkligen se vartenda hårstrå i
bilden, fortsätter Mats. -
Och prisbilden för DVCPRO50 med 50 Mbit/s dataflöde i
stället för 25 Mbit/s låg med dagens kampanjpriser
ungefär på DVCAM-nivå, vilket blev avgörande för oss.
Att investera i ett Sony-system med motsvarande
kapacitet hade kostat mycket
mer. Närmare bestämt har
Mirakel Film & Television köpt en DVCPRO
SDC905-kamera och den kompakta bandmaskinen SD93D.
Därmed har man även fått möjlighet att spela upp DV och
DVCAM. |
- Kameran har verkligen knapparna på ”rätt”
ställe och känns bra att jobba med, och det är smidigt
med de små kassetterna, tycker
Mats. För redigering
använder Mirakel sedan tidigare det något udda
redigeringsprogrammet Incite från InScriber i en PC med
Matrox DTV-kort och tankar in råmaterialet
komponentmässigt till MPEG-2 eftersom programvaran inte
kan hantera blandade
råformat. - Visserligen är
vi relativt ”självförsörjande”, men ibland måste vi
kunna ta in externt material i andra format från
samarbetspartner, förklarar
Mats. - Programkvaliteten
blir hög och redigeringen går liksom Beta SP-kameran som
tåget, men även här börjar det bli dags att nyinvestera.
Det handlar bland annat om att digitalisera hela
produktionskedjan, förtydligar
han. - Och då är vi inne på
att skaffa nya, kommande, portabla Mac G5 med
redigeringsprogrammet Final Cut Pro, som också är väl
integrerat med program för DVD-authoring och ljud,
tillägger Mikael. Mats och
Mikael tycker inte att valet av tekniska
produktionslösningar i sig är särskilt intressant för
kunden, som ju bara ser slutresultatet. Men de
konstaterar ändå att den nya produktionskedjan kommer
att ge hög, jämn kvalitet, bättre driftssäkerhet samt
förkorta leveranstiderna. -
Och för oss, som för övrigt nästan är uppvuxna med Mac,
ger det också en känsla av frihet att kunna bära iväg
med redigeringen och jobba när och var vi har lust,
avslutar Mikael. Är man van
vid stora, tunga datorer och bandmaskiner i mörklagda
rum låter det nästan som ett
mirakel.
Text: Tomas
Knutson Foto: Peter
Smeder
|
SVT motorn för DVCPRO50 i Sverige
- Sedan Sveriges Television köpte närmare fyrtio
DVCPRO50-kameror sedan december har intresset för
formatet från enskilda filmare och produktionsbolag ökat
markant. Det konstaterar Rolf
Cornelius, ansvarig för broadcastförsäljningen hos
Panasonic.
- SVT:s val av DVCPRO50 innebär att
formatet blivit väl etablerat, vilket naturligtvis
skapar trygghet, smidiga produktionsrutiner och inte
minst ett säljargument för de företag som väljer samma
format, förtydligar Rolf.
Först köpte SVT i slutet av fjolåret kameror
för nyheter och sport, som skulle produceras med 25
Mbps, men snart konstaterade SVT att det var en
stor fördel att kunna ställa om kameran mellan 25 och 50
Mbps. SVTs nyheter görs i dag med 25 Mbps, men man har
för avsikt att övergå till 50Mbps. Vidare använder SVT
DVCPRO50 med 50 Mbps för fiction- och
dramaproduktion. - Det är ju
ett utmärkt mastringformat, betonar Rolf. SVT har till
skillnad mot Mirakel valt kameramodell SDX900, som även kan spela in progressivt. Det ger
en helt flimmerfri bild med filmkänsla, och det
inspelade materialet lämpar sig för övrigt även väl för
överföring till
film. |
Rolf
Cornelius, Panasonic Nordic, men en kamera-mock-up för HDTV,
en av trenderna på årets IBC-mässa i Amsterdam.
- DVCPRO bör i första hand inte jämföras med
DVCAM, förklarar Rolf. -
Snarare är det DigiBeta som är referensen. Men DVCPRO50
är ett mer ekonomiskt
alternativ. Han tillägger
att EBU (European Broadcasting Union) gjort jämförande
tester och kommit fram till att DVCPRO50 och DigiBeta är
i det närmaste likvärdiga. Bland annat sker samplingen i
DVCPRO-formatet i 4:2:2 mot 4:2:0 i DVCAMs fall där
endast varannan linje i bilden innehåller
färginformationen. DVCPRO50-bandmaskinerna har hög
”kompatibilitetsfaktor”. -
Alla modellerna spelar upp DV, DVCAM och DVCPRO25,
förklarar Rolf. Nästa steg i utvecklingen av DVCPRO50 är
kameror med Panasonics P2-teknik där bandkassetten
ersatts av minneskort av typen PCMCIA med
SD-minnen. - Vi har just
börjat leverera P2-kameror i Sverige. P2 är egentligen
perfekt för nyheter.
Tekniken är robust eftersom kamerorna inte
innehåller några rörliga delar. Detta förbilligar
också underhållet. Och efter inspelningen kan materialet
föras över mycket snabbt till en dator för redigering.
P2-kamerorna blir till och med något billigare än
motsvarande bandbaserade modeller, och man slipper kånka
runt på skrymmande band.
Nackdelen är att minneskorten fortfarande är ganska
dyra, trots att de ännu så länge subventioneras av
Panasonic. Prisnivån sjunker dock
snabbt. Kamerorna rymmer fem kort om 4 GB, som
vardera kostar ca 10 000 kr och ger en speltid på 16-17
minuter, så att den totala speltiden blir 80-85
minuter. Redan i början av nästa år kommer 8
GB-kort, som alltså fördubblar
inspelningstiden. - Jag kan
säga så mycket som att intresset för P2 är stort i
Sverige, men tyvärr inte mer än så just nu, avslutar
Rolf Cornelius en aning
hemlighetsfullt.
Text
& foto: Tomas
Knutson |
Gör som SVT och Mirakel Film &
Television, byt upp dig till ett riktigt broadcastformat
med 4:2:2 och 50 Mbit bild- och ljudkvalitet. Vårt
erbjudande gäller fram till julafton; tomten är
förvarnad! Du kan välja
mellan två kameramodeller och två
videomaskiner: *AJ-SDX900 2/3”
DVCPRO50 Camcorder med 25P, exkl objektiv 199 900
kr *AJ-SDC905 2/3” DVCPRO50
Camcorder med IEEE1394 IF exkl. objektiv 179 900 kr *AJ-SD930 DVCPRO50
Editing VTR med IEEE1394 IF 129 900
kr *AJ-SD93 DVCPRO50 Feeder med
IEEE1394 IF 59 900 kr (alla priser exkl
moms). |
TV4 satsar vidare på Omneon
I ett tidigare nummer
berättade vi om TV4s satsning på broadcastservrar från Omneon,
som representaeras av VIDAB. Nu i
oktober har kanalen kompletterat med ett Omneon-system till
sitt arkiv bestående av två serverenheter och nio mediaportar.
Man har därmed utökat kapaciteten från 47 till 56 kanaler och
från 6,4 till 7,5 TB
lagringskapacitet. - Det
handlar om en miljonorder, säger VIDABs vd Michael Cross
stolt. Han gläder sig också åt att
andra broadcastföretag i Sverige börjat intressera sig för
Omneon, men kan ännu inte gå in på
detaljer. Den senaste tiden har
även norska NRK och danska DR följt TV4s exempel och
investerat i Omneon-system. Omneon
återfinns idag på omkring 300 TV-stationer över hela världen,
bl a hos världens största play-out, brittiska BBC med 180
kanaler och hos gigantiska PBE i
USA. |