Öppna i webbläsare
Nyheter från VIDAB för professionella användare av ljud- och bildteknik nr 3 2004


Tredje gången gillt
för e-VIDABLICK

En gång ingen gång, två gånger en vana och tre gånger en tradition.
     Du läser nu vårt tredje nummer av e-VIDABLICK, som vi verkligen hoppas skall bli en tradition.
     I det här sommarnumret kan du läsa om D-9-formatet från JVC, som vi just nu har specialerbjudande på. En presentation av nya skivbaserade XDCAM-formatet från Sony, som vi berättade kort om i NAB-artikeln i förra numret, planeras i nästa nummer i augusti.
     Vi har den här gången besökt Vretmaskin AB som använder video på ett litet annorlunda sätt.
     För dig som inte känner till att vi har en begagnat-lista, där man både kan fynda och sälja sin överflödiga utrustning, berättar vi mer och bifogar en direktlänk.
     Midsommarfirandet är en viktig tradition, så kommande helg bär det iväg ut till skärgård och sommarstugor. För en del innebär det också sol och semester.
     Vi på VIDAB stänger vecka 29 och 30 (12-23 juli) för att försöka hinna med att sola och bada, spela golf, måla stugan, leka med barnbarnen och träffa vänner och bekanta.
     Dock kan vi nås på våra mobiler (Bo 070-620 28 25, Michael 08-620 28 36) om det är något vi kan hjälpa till med.
     Vi vill passa på att önska alla våra kunder och VIDABLICKs läsare en riktigt skön sommar!

Bo Karlsson




D-9 eller Digital S
prisvärt digitalt format

D-9, även kallat Digital S, från JVC är ett
- orättvist kan tyckas - tämligen förbisett digitalt kvalitetsvideoformat, åtminstone här i Sverige där det bara finns en handfull användare. VIDAB gör nu i samarbete med JVC Professional Europe en rejäl prissänkning för att puffa för formatet, som redan tidigare gav mycket god valuta för pengarna.
JVC-formatet kännetecknas av 4:2:2 sampling, liksom (betydligt dyrare) DigitBeta. Dessa båda format kan hantera dubbelt så mycket färginformation som 4:1:1, som DV använder.
     D-9-formatets kompression är 3:3:1 och dataflödet 50 Mbps. D-9 med digital komponent-signalbehandling bevarar bildkvaliteten hela vägen från inspelning till redigering och specialeffekter i många steg. Pre-read-funktionen gör det möjlighet att göra bildövergångar och effekter som vid A/B-redigering utan att mer än en player behövs.
     4:2:2-samplingen gör också D-9 väl lämpat för bildformatet 16:9 med dess högre upplösningskrav. D-9 är också idealiskt för mastring och överföring till servrar.
     Banden är i 1/2-tumdimension, av metallpartikeltyp och finns med speltider upp till två timmar. Kassetterna, som påminner om vanliga VHS-kassetter, är liksom utrustningen prisvärda.
     En ytterligare fördel med D-9 är låga underhållskostnader.
     Formatet erbjuder upp till fyra okomprimerade digitala ljudkanaler med 48 kHz sampling och 16 bit upplösning.
     Förutom de fullt utrustade bandmaskinerna BR-D92 och BR-D52 finns BR-D85 redigeringsrecorder med pre-read, redigeringsrecordern BR-D80 och playern BR-D50. Även de mest ekonomiska maskinerna i D-9-sortimentet, redigeringrecordern BR-D750 och playern BR-D350, ger samma höga bildkvalitet - nära DigiBeta-nivå - som de mer påkostade maskinerna.
     På kamerasidan finns den dockningsbara recordern BR-D40, som bl a matchar JVC-kameran KY-D29W.
     D-9-familjen innefattar också två camcorders, DY-90 och DY-700. Den förstnämda finns även i en version som är omställbar mellan bildformaten 4:3 och 16:9.
     D-9 är också framtidssäkert. Formatet finns även i en 100 Mbit-version som spelar in 1080i och 720P HDTV. HD-versionen är bakåtkompatibel mot vanliga D-9.

HD-maskinen kan exempelvis användas för redigering och mastring av inspelningar med JVCs sensationellt prisvärda HD-kamera JY-HD10 (bilden), som spelar in på DV-kassetter. Läs mer på www.jvcpro.co.uk/prod/item/index_html?item=JY-HD10
     D-9 används för närvarande av en handfull företag och utbildningsinstitutioner i Sverige. Ett av dem är Eurocast Television AB http://www.eurocast.nu/
 i skånska Vellinge.
     - Vi använder Digital S både för insamling, överföring till server och mastring sedan omkring fyra år tillbaka. Formatet har visat sig fungera bra och kostar knappt hälften av vad DigiBeta gör, trots att samma samplingsfrekvens används, berättar Eurocasts vd Lennart Andersson för VIDABLICK.


D-9 erbjuder är ett prisvärt, högkvalitativt produktions- och mastringsformat. Just nu har du chansen att köpa D-9-camcordern DY-70, playern BR-D560 och redigeringsrecordern BR-D860 (bilden) med pre-read med nästan 50% rabatt, se http://www.vidab.se/.
     Mer information om D-9 finns på http://www.jvcpro.co.uk/




Skynda att fynda begagnat och ny JVC DV-spelare!

Rivstart för Maxells
DV Pro-tape



För dig som vill fynda och hitta begagnad utrustning eller kanske sälja det du inte längre behöver har vi på vår hemsida http://www.vidab.se/ under rubriken Begagnat en lista med utrustning.
     Här finns allt, från små mikrofoner till DigiBeta. Ta en titt och se om du hittar något som kan vara intressant för dig!
     Har du själv något du vill sälja? Ta kontakt med oss så berättar vi hur det går till!
     Just nu har vi ett specialerbjudande från JVC som du bara hittar här i e-VIDABLICK. Det är en fabriksny JVC professionell DV-spelare BR-DV3000 för endast 16995:- exklusive moms. Läs mer om den på www.jvcpro.co.uk/prod/item
/index_html?item=BR-DV3000E

     Maskinen tar både stora och små DV-kassetter samt spelar upp DVCAM. I erbjudandet ingår också en förpackning med den nya DV Pro-tapen från Maxell. Listpris ca 26500:- exklusive moms. Erbjudandet gäller så långt lagret räcker.




Maxell, en av världens ledande tillverkare av magnetmedia, är framgångsrik både på den europeiska och amerikanska marknaden med sin professionella DV-tape.
     Maxell DV Pro är speciellt utvecklad för användning i Mini DV- och DV-system på den professionella marknaden. Produkten har testats i ett antal krävande miljöer.
     Tony Ring, flerfaldig mästare i Ferrari 360 Challenge och kommentator på Eurosport, använder bandet i sin onboard-kamera.
     Med hela fyra gånger mer RF än vanliga DV-band klarar Maxell DV Pro inspelning och redigering i de mest krävande miljöer.
     De nya DV Pro-banden finns i längderna 63 min, 96 min och 186 min. För mer info http://www.maxell.se/

Kurs i web-TV-produktion


Hotell San Miguel.

Utbildning via web-TV

Svenska TV-akademien planerar att i samarbete med VIDAB i oktober hålla den första kursen i web-TV-produktion i Sverige. Den förläggs till TV-akademiens kurshotell i Nerja på Solkusten i Spanien. Vi arbetar med programvaran Webocaster, som är marknadens i särklass mest kompetenta verktyg.

Kursen vänder sig både till medieproducenter och
-användare.

Då inte minst utbildningssektorn har stora möjligheter att med Webocaster utveckla och effektivisera sin verksamhet har vi valt utbildning via web-TV-som tema för kursen.


För närmare information och intresseanmälan med förtur till kursen i oktober, gå till www.tv-akademien.se









Kursledaren Magnus Wahlberg är erfaren web-TV-producent.

Vi har semesterstängt vecka 29 och 30, 12-23 juli. Bo nås på tel. 070-620 28 25, Michael på 070-620 28 36.


VIDAB och JVC klarar
hårda inspektionskrav

När Vretmaskin AB bygger TV-bussar för rörinspektioner ställs hårda krav på utrustningens funktionalitet och prestanda, såväl som på leveranstider och service.

Vretmaskin AB http://www.vretmaskin.se/ i Sundbyberg har marknadsledande ställning som leverantör och producent av inspektionskameror och -bussar. På senare tid har JVC blivit en viktig partner genom VIDAB som återförsäljare.
     - Tidigare använde vi främst Panasonic, men idag är vi mycket nöjda med JVCs teknik i inspektionsbussarna, berättar Amir Yazdi, elektronikansvarig hos Vretmaskin.


Amir Yazdi framför Vretmaskins demobuss för rörinspektioner.
Det är ett konstaterande han är säker på efter att ha utfört noggranna tester.
     - JVC ger knivskarpa bilder och monitorerna har blivit mycket bättre än förr. Jämför man pris- och kvalitetsmässigt med andra märken står sig JVC mycket bra.
     Samtidigt har Amir noterat att leverantörernas marknadspolicy förändrats. Medan man tidigare i sin egenskap av tillverkande företag kunde köpa enstaka produkter direkt från leverantörerna är man idag hänvisad till återförsäljare, som VIDAB, för mindre beställningar.
     Det ser inte Amir som någon nackdel eftersom leveranserna från VIDAB fungerat väl.
     - Vi kräver nog snabbare service än de flesta. En TV-buss som står stilla kostar 30-40 000 kr per dag, och då är det viktigt att kunna leverera reservdelar snabbt. Visserligen har vi ersättningsdelar för utlåning till kunden, men då måste vi själva snabbt kunna fylla på vårt lager, vanligtvis inom en vecka, förklarar Amir, och tillägger att leveranstid, framförallt på service, ofta är leverantörernas svaga punkt ur Vretmaskins perspektiv sett.
     Bland Vretmaskins 15 anställda har Amir bl a stöd av Richard Karlsson, som ansvarar för datalösningar och datasupport.
     Vretmaskin har den svenska agenturen för schweiziska WinCan, som integrerar kamerorna med skräddarsydda, datoriserade styrsystem för inspektion.
     I TV-bussarna används både 10" och 14" (idag TM-H150CG)-monitorer från JVC. Dessutom är bussarna utrustade med JVC SR-S388E, en videospelare som hanterar både VHS och S-VHS i samma maskin, vilket Amir ser som en styrka i sammanhanget.

Serguej Saronov hos Vretmaskin kopplar samman en 10" JVC monitor med en Sony Hi8-spelare för bruk i en TV-buss.
- JVC och Sony kompletterar varandra väl, tycker han.
Bussarna har 3-4 timmars batteridriftstid - en stor miljövinst eftersom bussarnas motorer inte behöver vara igång.
     Från bussarna utförs läcksökning av vatten- och avloppsledningar. Vretmaskin levererar även enklare, manuella inspektionssystem.

S-VHS-spelare och dator
i en TV-buss-installation.
Man arbetar med två grundtyper av kameror - dels egentillverkade för fastighets- och övriga inspektioner med eller utan gyro (så att bilden alltid blir rättvänd), dels undervattenskameror från österrikiska iPEK. Undervattenskamerorna används bl a för brunnsinspektioner. För de egentillverkade kamerorna används främst direktimporterade komponenter från Panasonic.
     - Alla sådana här kameror är i färg numera, vilket gör det lättare att upptäcka läckage och skador av olika slag, förklarar Amir.
     - Vretmaskin har på senare tid inrett ett flertal bussar för inspektionsändamål åt olika kunder i Sverige. Arbetet utförs i samarbete med inredningsfirmor. I samtliga dessa bussar sitter videomaskiner och monitorer från JVC. Den senaste leveransen har gått till avfallshanteringsbolaget Ragn-Sells i Uppsala.
     Särskilt stolt är man över försäljningen av TV-bussar till Puls, Planerad Underhållservice i Staffanstorp eftersom Vretmaskin har en konkurrent i närheten.
     - Vi har bättre utrustning, underhåll och service än våra konkurrenter, hävdar Amir.

Teckning av TV-buss från Vretmaskin i aktion. Kameran i avloppstunneln är monterad på en fjärrstyrd robot.
Kamerainspektionssystem används - förutom för inspektion av rörledningar för vatten och avlopp - bl a i kärnkraftverk, industrier (t ex massabruk) och bryggerier.
     Undantaget som bekräftar regeln att Vretmaskins utrustning används i tekniska sammanhang verkar vara konstnären Johan Waerndt, som i samarbete med Vretmaskin bl a visat upp världen ur ventilationssystemperspektiv på Moderna Museet.
     Om den framtida utvecklingen säger Amir, förutom att leverans- och servicekraven på leverantörerna kommer att skärpas ytterligare, att nyutvecklade, explosionssäkra kameror kommer att göra det lättare att leta efter läckor i gasledningar.

Text: Tomas Knutson   Foto: Peter Smeder




VIDAB-stöd till festival för filmande ungdomar


Marcus Josefsson - med alla priserna
för årets vinnarfilm Tillandsia Cyanea.
VIDAB värnar om barn och ungdom samt stöder svensk ungdomsfilm.
     För sjätte gången har nu Domarhagsskolan i Avesta arrangerat Dalarnas Videofestival och lika många gånger har VIDAB varit med som tekniksponsor, om vi nu skall prata om traditioner.
     Videofestivalen är ett arrangemang i samarbete med Medieprogrammet på Domarhagsskolan, Film i Dalarna och Kultur i Avesta. Tävlingen vänder sig till ungdomar och de flesta bidragen kommer från olika medieprogram i skolorna runt om i Dalarna. Men även från andra ställen i Sverige kommer det en hel del filmer, såsom årets stora vinnare Tillandsia Cyanea som är producerad av ett gäng grabbar från Skåne, men där två av dem kommer från Dalarna.
     Deltagarna tävlar i tre klasser, indelade efter ålder, och alla visningarna sker på biograf Myntet i centrala Avesta. Här sker också den stora prisutdelningen. I samband med festivalen ordnas också en del olika aktiviteter med bl a en miniutställning.
     För dig som vill veta mer och kanske rentav vill vara med och tävla år 2005, gå in på http://www.videofestival.nu/




Trevlig midsommar önskar VIDAB!