Vi
vill så här i juletider ge alla våra kunder och
läsare en liten julklapp som vi hoppas ni ska ha
både glädje och nytta av, läs mer om hur du gör
nedan! Du kan också
läsa om hur vi kan hjälpa dig med finansiering
av ditt köp, om nya produkter från Panasonic och
Edirol och om hur Q Enter använder sin nya
V-1600HD-mixer, Tips & Trix från Kramer samt
någonting nytt och mycket spännande – filmning
med digitala stillbildskameror.
Det går rasande fort
i den här branschen. Förut pratade vi om
HD-video som idag är standard om än i några
olika format, idag pratar vi om 3D – och så
förstås om att julen redan är här. Bo
Karlsson bok@vidab.se
…till
er alla – en riktigt God Jul och Gott Nytt
År!
| | |
Julklapp
till dig från VIDAB
|
|
Vi
ger dig ett spännande och trevligt online-spel
som du kan spela med dina vänner var du än
befinner dig världen – DotCard Multiplayer
Online! DotCard
Online är ett multiplayer-spel där du kan möta
spelare från hela världen. Du spelar antingen
mot tre riktiga motståndare, tre datorer eller
blandat med andra spelare och datorer.
I julklapp från oss
får du ett 6 månaders abonnemang (kostar
vanligtvis 149 kr) med chans att vinna fina
priser varje vecka och månad. Blir du en bland
de tio skickligaste DotCard-spelarna så kommer
du dessutom upp på en High Score-lista.
| | |
Skicka ett
mejl till mig genom att klicka på guldkortet, så skickar
jag din 6-månaderskod till dig så du kan börja spela.
Vill du först bara testa det nya onlinespelet, gå till
DotCards
hemsida. Där kan du
också köpa spelet som ett kortspel för att tillsammans
med familj och vänner kunna umgås och ha en trevlig
stund. Spelet passar utmärkt för alla åldrar från 7
år. Bo Karlsson bok@vidab.se |
Ny
VIDAB-sajt med webbshop
|
|
Vi
ska nu göra om hemsidan http://www.epostservice.com/go/113984/0/447793/0/
för att kunna ge dig ännu bättre service och
information om oss och våra
produkter. Vi öppnar
också en webbshop där du kommer att hitta det
mesta i vår värld. Vi börjar med några av våra
största leverantörer för att successivt bygga ut
shopen. Här kommer du snart att kunna handla
direkt på nätet till mycket bra
priser. Vi räknar
med att den nya hemsidan ska ligga ute från
början av
januari.
| | |
Vi
kan hjälpa dig med finansiering av ditt köp.
Förutom 30 dagars betalningstid efter sedvanlig
kreditbedömning kan vi erbjuda olika leasing-
och hyresavtal. Vi
samarbetar med flera leasingbolag, bl a Siemens
Finans och Wasa Kredit.
| | |
Event-
och broadcast- mixer från Edirol
|
Nu
finns den nya mixern Edirol V-1600HD för leverans
från Roland Scandinavia som VIDAB representerar.
V-1600HD-mixern
passar i första hand för stora event och
presentationer men kan också användas som
broadcastmixer för att direktsända tv eller
som studiomixer.
Mixern har 16 ingångar för anslutning av
HD/SD-SDI, DVI-D, HDMI, RGB, YUV, S-video och
komposit samt stillbilder via USB-minne. Den är
också utrustad med en egen 8,5" LCD-monitor för
kontroll av PGM och PVW.
Den nya
multiformatmixern klarar alla tänkbara signaler
både in och ut. Den har också picture-in-picture,
key, DSK, edge blending m m.
Du kan läsa mer om
den nya mixern i artikeln om Q
Enter. | |
Se
alla bildkällor på en monitor med MVS-12
|
MVS-12
har 12 komposit-ingångar och 4 matrix-utgångar
vilket gör den mycket flexibel och användbar som
förtittsmonitor till videomixrar, för olika
videoinstallationer eller som extra SD-ingångar
till videomixrar. MVS-12 har flera olika
skärmlayouter beroende på användning och ett
mycket enkelt inställningsgränssnitt.
| |
Panasonic
satsar på Full HD inom vård och
industri |
|
Det är inte
bara film- och reklammakarna som har glädje av HD. Än
viktigare kan HD vara inom sjukvården där detaljer och
färgspektra kan vara direkt avgörande för att kunna ge
en riktig diagnos eller för att inom industrin kunna
bedöma processer m m. Panasonic presenterar nu en rad
intressanta produkter för ändamålet.
Panasonic alltid haft ett
stort och brett system för bevakning och övervakning i
SD, men nu också följt upp det med HD och IP. Inom
sjukvården och på laboratoriesidan har det alltid
funnits krav på eller åtminstone önskemål om hög
upplösning av bilden. Här har nu Panasonic satsat med
tre nya kameror, separat inspelningsenhet och ett mycket
intressant monitorprogram.
Vi har i nr
26 berättat om vårt samarbete med OPI som levererar
och installerar Panasonic 3CCD-kameran GP-US932HD
tillsammans med sina Leica-mikroskop. Detta är den idag
absolut bästa HD-kameran för olika medicinska
applikationer, som t ex i kombination med
operationsmikroskop. GP-US932HD består av ett mycket
litet kamerahuvud som bara väger 140 g, separat
kamerakabel och en kamerakontroll med analoga och
digitala utgångar som HDMI och HDSDI med 1080p/50.
AG-MDC10 med en
inbyggd 12x zoom är en liten kamera som tillsammans
med recordern AG-MDR15 blir ett komplett paket för
inspelning, t ex i OP-salen. AG-MDR15 spelar in full HD
på ett SDHC-kort och hela paketet ingår i AVCAM-serien.
Än mer
spännande är den lilla CMOS-kameran GP-KH232 som består
av ett minikamerahuvud med C-gänga, separat kamerakabel
och kamerakontroll. Med C-gängan är det enkelt att
ansluta kameran till olika medicinska instrument och
fiberskop eller olika mikroskop. Den lilla kameran har
extremt hög upplösning och HDMI-utgång på
kamerakontrollen. Den helt
nya medicinska monitorserien finns i storlekarna 32",
37" och 42",
EJ-MLA32E-W, EJ-MLA37E-W resp
EJ-MLA42E-W. De nya monitorerna är speciellt framtagna
för att passa i operationsmiljö tillsammans med
endoskopi och mikroskopi. Utmärkt färg- och
kontraståtergivning oavsett betraktningsvinkel med
IPS-Pro. Monitorerna har
ett stort antal analoga och digitala ingångar. På
skärmen visas helbild eller två separata bilder i full
HD från HDSDI- och DVI-D-ingångarna. Det är också
möjligt att på samma skärm se tre olika bilder, valfritt
från kameror eller mätinstrument (bilden ovan). Dessutom
går bilderna att vända upp och ned samt spegelvända.
Mycket elegant design för enkelt handhavande,
installation och rengöring. |
Videoinspelning
med DSLR blir som på
bio |
DSLR är på modet just
nu. Att använda digitala systemkameror för
videoinspelning ger uppenbara fördelar, som kort
skärpedjup, hög bildkvalitet och möjligheter att
spela in under mörka förhållanden, ja det ser ju
faktiskt ut som på bio. Jämfört med
att använda 35mm filmkameror blir ju kostnaden
för filmning med DSLR bara en bråkdel. Kameror
finns från ca 7000 kr exkl moms och
uppåt.
Säsongavslutningen av populära House är
helt inspelad med DSLR, den ska bli kul att
titta på. Tyvärr
finns det även nackdelar, exempelvis är
ljudmöjligheterna värdelösa, kamerorna är ju
gjorda för stillbild. Det går dock att ta upp
ljudet med en extern ljudinspelare och
eftersynka. VIDAB
erbjuder t ex ljudinspelaren Zoom
H4n (bilden t v) till specialpriset 2310 kr
exkl moms (ord pris 2556
kr). | | |
På ett seminarium med Stefan Dahlquist, en
mycket bra föredragshållare, fick vi lära oss
alla för- och nackdelar. Jag har aldrig tidigare
sett så bra bilder med så billig utrusning. Dock
erfordras komplement som en mycket bra
LED-skärm, ett kompendium, avancerat stativ m m
för att resultatet ska bli bra. Problemet bland
tillverkare som har en fotoavdelning och en
videoavdelning är att dessa sällan jobbar
tillsammans!
| | |
Canon
DSLR utrustad för filminspelning med
Zacuto-rigg, mikrofon och ljudmixer i Rajalas
monter på
Fotomässan.
| | |
Tur
att Panasonic insett det med sin nya kamera
AG-AF101, som kombinerar båda teknikerna.
Upptagning i svagt ljus blir extremt bra, nu får
vi videoproffs börja tänka i ISO-inställningar i
stället för high gain. ISO-värden på 60000 är
inte ovanliga. Jag tittade på en upptagning med
en Canon-kamera inställd på 130000 ISO. Bilden
var helt OK med ett stearinljus som enda
belysning. Bruset ser helt ut som på film
istället för "pixelerat" som då videokameror
används.
| | |
Detta är ett helt nytt steg för videofilmare, nu
kan det bli som på bio för en bråkdel av
kostnaden. Har man låg budget så skulle jag
rekommendera Panasonics nya DSLR DMC-GH2 (t h)
för ca 7500 kr exkl moms.
För mera seriöst
bruk är det självklart nya Panasonic AG-AF101
som gäller. Den har allt som en videokamera ska
ha, som t ex XLR ljudanslutningar. Ändå kostar
den inte mer än 43000 kr exkl moms. En
fantastisk framtid börjar. Tänk bara på att
kunna välja vilken optik som helst – det är bara
att välja och vraka!
När det gäller
systemkameror gäller det att välja rätt
lagringskort, de snabbaste blir för varma och
påverkar bildsensorn negativt, så det gäller att
ha ett lagom snabbt kort (säljs av VIDAB). Det
är mycket att tänka på för att få till det med
en enkel
DSLR-kamera! | | |
Men tack vare den nya tekniken ser framtiden
ljus ut för alla filmare som vill komma långt.
En ny era har börjat. Det var länge sen sist, då
DV-tekniken kom, men numera pratar vi riktigt
filmskapande till lågt pris!
Text:
Ulf
Swärd | | |
Mer
Tips & Trix från Kramer
|
Kramer
har rest runt i vårt avlånga land och hållit
seminarier, pratat om systemlösningar, HDCP, EDID
och AACS (Analogue Sunset). Du som inte haft
möjlighet att komma på seminarierna får här läsa
om några lösningar från Kramer som kommer att
underlätta din vardag när det gäller
EDID-kommunikation i analoga
system. Ska du
installera de senaste datorerna från
Apple med HDCP-stöd i AV-system?
Då rekommenderar jag att du läser
denna artikel: How
to integrate with a Mac
Mini? Mer Tips
& Trix kan du läsa i den senaste utgåvan av Kramers
nyhetsbrev. Mejla mig gärna så registrerar jag
dig som prenumerant på nyhetsbrevet. Bo
Karlsson bok@vidab.se | |
Stort
intresse för Ljud Ljus och Bildmässan 2011
|
18-20
maj nästa år återvänder LLB-mässan till
Stockholmsmässan dit den flyttade från
Sollentunamässan 2003. Även 2005 stod
Stockholmsmässan som värd, men sedan blev det
Gustavsberg 2007 och Kista 2009. LLB 2011
arrangeras liksom tidigare mässor av LLB,
Leverantörsföreningen för Ljud, Ljus och Bild
för professionellt
bruk. | | |
– Intresset för årets mässa har varit väldigt
stort bland utställarna, säger Mats Holme
(bilden t h), LLB:s vd, till VIDABLICK.
– Vi har redan 75
utställare på 2900 m² yta, så jag är övertygad
om att vi kommer att nå målet på 100 utställare
och 4000 m². – Vi
har också klart med två mediapartner, Monitor
och ProScen, samt för diskussioner med ett
flertal organisationer och
utbildningar. Mats
berättar också att man just beslutat byta namn
på mässan från LLB 2011 till Ljud, Ljus och
Bildmässan 2011 för att förtydliga
marknadskommunikationen. Efter nyår kommer
mässan att börja marknadsföras mot
besökare. | | |
Det
var som synes full fart i VIDAB:s monter under
LLB'09 på
Kistamässan.
| | |
VIDAB
blir naturligtvis en av utställarna. Välkommen
att besöka oss på mässan! Innan dess kan du
hålla dig uppdaterad på http://www.epostservice.com/go/113984/0/456487/0/.
Du kommer att kunna beställa fribiljetter på vår
hemsida samt via nästa nr av VIDABLICK.
Text:
Tomas
Knutson | | |
Nya
mikrofonfrekvenser på
Sennheiser-möte |
Sennheiser
Nordic har arrangerat seminarier i Malmö,
Göteborg och Stockholm på temat RF-teknik för
trådlösa mikrofoner.
| | |
Sennheisers
seminarium i Göteborg var välbesökt.
| | |
VIDAB:s
Ulf Swärd var på plats i Göteborg för att lära
sig det senaste om tekniken och den ändrade
frekvensplanen i Sverige.
Under seminariet
redogjorde Sennheiser Nordic för hur långt
myndigheterna kommit i omflyttningen och
utförsäljningen av 800-bandet och vilka
konsekvenser detta medför för användningen av
trådlösa mikrofoner.
Nikolai Petef och
RF-experten Jonas Næsby gick igenom hur
Sennheiser Nordic under flera år arbetat med och
bidragit till att sätta frågan om trådlösa
mikrofoner på regeringens dagordning. Detta har
skett genom möten med bl a Post- och
Telestyrelsen. Arbetet har haft ett övergripande
mål i sikte, att få PTS att göra det så smidigt
som möjligt för alla användare av trådlösa
mikrofoner att följa och leva upp till den nya
lagstiftningen. Det
tidigare så populära 800-bandet, alltså alla
frekvenser mellan 790 och 862 MHz, får inte
längre användas fullt ut
för mikrofoner. De nya frekvenserna ser ut
som följer:
Mittluckan – nytt tilldelat
område för mikrofoner är 823-832MHz, mitt i
800-bandet. Tillstånd från PTS krävs ej för
dessa
frekvenser. White
space – i frekvensområdet 470-790 MHz
sänds tv, men det finns över 250 MHz ledigt
utrymme mellan TV-kanalerna som kallas "white
space". Detta utrymme kan användas för
mikrofoner.
ISM-bandet
– ingen förändring av 863-865 MHz, som kallas
ISM-bandet. Här kan man använda trådlösa
mikrofoner. | | |
De nya frekvenser som gäller är framför allt
470-790 Mhz, som t ex nya Sennheisers EW-112P-C
G3 (bilden) använder. Den består av
kameramottagare, rundtagande mygga samt
ficksändare och utgör därmed ett komplett
mikrofonsystem för professionella
videoanvändare. VIDAB:s julpris är 4890 kr exkl
moms (normalpris 5200 kr exkl
moms). Text:
Ulf
Swärd | | | |
Q
Enter AB: Flexibel
mixer fördel för event och
webb-tv Janne
Lundqvist, Q Enter AB i Sollentuna, har lång
erfarenhet av livesändningar av bild och ljud på
event och som webb-tv. I takt med att uppdragen
växt i omfattning och komplexitet har Rolands
nya mångsidiga bildmixer Edirol V-1600HD, som
Janne är den första användaren i Sverige av,
blivit en viktig länk i
produktionen. | | |
Janne
Lundqvist med sin rigg för event och webb-tv i
vilken mixern Edirol V-1600HD spelar en central
roll. | | |
Q
Enters verksamhet startade 2001. Förutom med
videoproduktion för event och webb sysslar man
med omröstningar (voteringar), något som Janne
tidigare ansvarade för och började intressera
sig för som anställd i Sveriges
Riksdag. –
Detta är faktiskt en både unik och kul
kombination som Q Enter erbjuder, framhåller
han. Till att börja
med hyrde bolaget in all nödvändig utrustning.
Men med tiden uppstod behov av att bli
självbärande tekniskt. 2005 köpte man en rigg
med Newteks Videotoaster
5. – Den
är jättekompetent som produktionsstudio för
mindre tv-sändningar över internet. Problemet
med Videotoaster är att den har en fördröjning
på 2-3 bildrutor, vilket är för mycket vid
scenframträdanden och liknande på olika slags
event, förklarar Janne.
Så 2009 när
uppdragen ökat i omfattning och komplexitet
började Janne leta efter ett ytterligare
produktionssystem, som även skulle passa för
event. De båda
huvudkraven på systemet var kort fördröjning,
maximalt en bildruta, och en stor mängd
alternativa anslutningsmöjligheter. I ett sådant
system spelar naturligtvis bildmixern en central
roll. Valet stod
mellan Panasonic-mixern AV-HS400A, den större
modellen AV-HS450N och Edirol V-1600HD från
Roland Systems
Group. –
Valet föll till sist på Edirol-mixern, den är
mer mångsidig och har fler
anslutningsmöjligheter än vad åtminstone den
mindre Panasonic-mixern kan erbjuda utan
extrakort. Dessutom är Edirol-mixern billigare,
ja betydligt billigare jämfört med AV-HS405N.
"Formatspagetti" –
Jag gillar verkligen "formatspagetti", att kunna
koppla snart sagt vad som helst både in och ut,
förklarar Janne, och
förtydligar: –
Vi ställs inför väldigt många olika typer
av produktioner och sammanhang, t ex där
ett större antal kameror, datorer, medicinsk
utrustning och grafik med olika signalstandard
ska kombineras i samma sändning, och då avskyr
jag att riskera att hamna med skägget i
brevlådan. När
inköpsbeslutet var taget tog Janne tog kontakt
med Wemworks, ett företag som bygger
transportlådor för utrustning inom event, och
beställde en specialdesignad rigg.
Förutom
Edirol-mixern innehåller den en ljudmixer, en
hårddiskinspelare, en DVD-spelare för att kunna
visa förproducerade inslag och naturligtvis en
HD-monitor.
Alltid
redo – Riggen är färdigkopplad för
de olika slags event vi jobbar med. På så vis
spar vi en massa kopplingstid på plats,
förklarar
Janne. –
Det är bara att ansluta bild- och ljudkällorna
och encoderriggen, tuta och köra!
Sedan bilden på
riggen togs har den kompletterats med en Edirol
VS-12 multiviewer som tillbehör till mixern.
VS-12 ger både extra SD-ingångar och möjlighet
att dela upp monitorbilden så att flera
bildkällor kan observeras samtidigt.
Multiviewern gör
mixern ännu mer flexibel så att den kan sättas
in i alla upptänkliga produktionssammanhang.
Vid
webb-tv-sändningar används signalstandarden
SDSDI (audio embedded) ut från mixerriggen för
kodning i en separat encoderrigg. Den använder
mjukvara för streaming som även kan
synkronisera PowerPoint i
sändning. På
event tillför sändning i HD ett omedelbart
mervärde, tycker Janne, men han vill även slå
ett slag för HD-produktion för
internet. –
Det är aldrig bortkastat att producera i HD,
även om streamingen nedkonverteras till SD så
blir alla brusförhållanden och färger bättre.
Brus i bilden skapar nämligen onödigt stora
filer och ineffektiv
komprimering. –
Och intresset för HD på internet ökar starkt
just nu. Exempelvis kräver många kunder att
material levereras i HD 720p, såsom SVT Play och
andra liknande slutkunder.
Junior
Eurovision Song Contest Då Junior
Eurovision Song Contest sändes från Minsk i
SVT24 och SVT Play 20 november var det Q
Enter i samarbete med Hovtek AB och Maximinimum
AB som stod för grafik och
rösträkning. –
Det var fjärde gången som vi deltog i JESC,
och jag tycker det blev den bästa showen
någonsin. Det var också intressant att arbeta i
Vitryssland, säger
Janne.
Dreamhack Winter
2010 När närmare 13000 unga
datorentusiaster samlades på Elmia-mässan i
Jönköping 25-28 november för världens största
LAN-party sände Q Enter i samarbete med Fronto
och Amok Studios evenemanget live i
webb-tv-kanalen Play DH och parallellt live i
SVT
Play. –
Vi hade flera av gaming-datorerna
direktinkopplade DVI-mässigt till Edirol-mixern
så att man kunde följa spelet, Mac-dator för
grafik, reportagekamera samt studiokamera,
berättar
Janne. –
Kanalloggan hade vi på ett USB-minne, som
praktiskt nog kunde anslutas direkt till mixern
och läggas som en stillbild på ett
keysteg. | | |
Mixern
Edirol V-1600HD har många anslutningar och
inbyggd bildskärm, som här visar Dreamhacks
studiokommentatorer. | | |
En
annan utmaning för Q Enter var när man skulle
direktsända över webb och satellit från fem
operationssalar på Karolinska
Universitetssjukhuset samtidigt till 4000
urologer på läkarkongress på Stockholmsmässan i
mars i fjol. Man hade 12 bildkällor samt en
massa grafik att hålla ordning på. Läs gärna
Tomas Tornefjells artikel i Monitor via denna länk,
red.
Långvarig
VIDAB-relation Jannes relation med
VIDAB inleddes redan under riksdagstiden i
slutet av 90-talet och har fortsatt sedan dess.
Exempelvis levererade VIDAB teknik till och
installerade Stockholms Läns Landstings studio
2001, där Janne då var konsult för byggnationen
samt TOM och
BING. –
Premiärsändningen från studion i Öppna Kanalen
11 september fick dock avbrytas pga
terrorattacken i USA, minns Janne.
On-demand
växer – Efterfrågan både på
live-sändningar och on-demand över internet har
växt de två senaste åren för alla i branschen,
och det märks inte minst för oss, berättar
Janne. Samtidigt
tycker Janne att sådana sändningar är betydligt
mer spännande än "klassisk" tv-sändning –
tittarna blir mer engagerade och
aktiva. | | |
Och Janne tänker fortsätta med sin specialitet,
att kombinera video- och tv-produktion med
omröstningar. –
Det är en fantastisk kombination som brukar vara
riktigt kul. Vi har t o m sänt en operation med
mentometer, läkarstudenterna kunde rösta på vad
kirurgen gjorde! Q
Enters kunder utgörs förutom av tv-kanaler bl a
av konferensanläggningar, eventarrangörer,
produktionsbolag och ibland slutkunden
direkt.
Sedan ett par år tillbaka har förutom
Janne även Joel Bergström, frilans, haft full
sysselsättning i
bolaget. –
Så vi har mycket att göra, det är inte precis så
att vi behöver göra reklam för oss, avslutar
Janne Lundqvist nöjt. Text och foto:
Tomas Knutson
Fotnot: Läs mer om
Edirol-produkterna på annan plats i detta
nr. | | |
Fotomässan
2011: Filmkvalitet
på video och 3D engagerade
besökare På
Fotomässan på Stockholmsmässan 26-28 november
tilldrog sig de nya videokamerorna från
Panasonic och Sony för högkvalitativt digitalt
filmskapande stort intresse. 3D-trenden är också
het, både bland proffs och konsumenter. Tillverkarna har lärt
sig av trenden med DSLR-filmande och tagit fram
videokameror med stora sensorer och optik som i
digitala systemkameror, men helt utan de
sistnämndas begränsningar i
filmsammanhang.
Det
pratas mycket just nu om videoinspelning med
DSLR eftersom dessa kameror har
betydligt bättre bildkvalitet
än videokameror. Men både DSLR-filmning och
traditionell videoteknik har sina för- och
nackdelar, så det gäller att välja rätt verktyg.
Mer om detta kan du läsa om under rubriken
"Videoinspelning med DSLR" i detta nr av
VIDABLICK. | | |
Peter
Kroopp visar Panasonics videokamera
AG-AF101. I bakgrunden testas
3D-konsumentkameran
HDC-SDT750. | | |
I
Panasonics monter på Fotomässan demonstrerade
Peter Kroopp den perfekta kombinationen av en
digital stillbildskamera (DSLR) och en
videokamera – AG-AF101
(t h). Det är fråga
om en videokamera med en stor
4/3" bildsensor och utbytbara objektiv med
Micro Four Thirds-fattning. Dessutom finns det
adaptrar för anpassning till
filmkameraoptik. | | |
T h i bilden en 14 mm Lumix "pancake" som ger
ett fantastiskt vidvinkelperspektiv utan
nämnvärd distorsion.
Kameran har plats
för två SDHC-kort och spelar in Full HD 1080p i
AVCHD med variabel bildfrekvens för slow- och
quick-motion. Tidigare Panasonic-kameror har
endast haft denna funktion för
720p. AG-AF101 har
HDSDI- och HDMI-utgångar, två XLR
mikrofoningångar och fantommatning. Kameran
levereras utan
objektiv. | | |
Sonys svar på Panasonic AG-AF101 heter PMW-F3,
en XDCAM EX-kamera med en stor Super 35mm
CMOS-sensor och mycket god ljuskänslighet.
Kameran är inte
officiellt tillgänglig förrän
i månadsskiftet januari-februari, men inför
Fotomässan lyckades Sony-partnern Pinjong med
mycken möda och stort besvär skaffa fram det
enda exemplaret i Europa så att detta kunde
beskådas av
mässbesökarna. | | |
Göran
Hasselström, Pinjong, med Europas ännu så länge
enda exemplar av Sonys PMW-F3 för digitalt
filmskapande, här utrustad med en Full
HD-monitor.
| | |
Sony
PMW-F3 är försedd med en objektivfattning av
PL-typ för flexibel anpassning till 35mm
filmkameralinser. Kameran använder samma MPEG
Long GOP kodning och SxS-media som resten av
XDCAM EX-familjen för inspelning i 1920x1080
Full HD och kan därmed lätt integreras i
befintliga
arbetsflöden. PMW-F3
levereras endera utan optik eller i ett paket
med 35, 50 och 85 mm-objektiv.
Naturligtvis kan
gammakurvor m fl parametrar anpassas efter
användarens preferenser.
– Gammat kan
dessutom enligt S-log-standarden anpassas helt
till andra Sony-kameror, som t ex F35, för
flerkameraproduktion, berättar Göran
Hasselström,
Pinjong. –
Intressant är också att PMW-3 kommer att kunna
synkas för 3D-inspelning och kontrolleras av en
enda BING i kontrollrummet.
– Den här kameran
lämpar sig dessutom utmärkt för både dokumentär
och långfilm och kan i vissa fall ersätta
betydligt dyrare Red, som dessutom inte är lika
komplett, avslutar Göran Hasselström, som alltså
ser en stor potential i denna kamera.
Däremot blir Sony
PMW-F3 betydligt dyrare än Panasonic
AG-AF101. | | |
Första
integrerade 3D-kameran Panasonic
AG-3DA1 är världens första professionella
integrerade 3D-kamera. Tidigare har det enda
alternativet varit att montera två kameror i
speciella, tämligen otympliga riggar.
Fastän denna kamera
är integrerad finns naturligtvis möjlighet att
justera konvergensen mellan delbilderna för
optimal anpassning till olika avstånd och
vinklar. Peter
framhåller att "kontrollerad 3D", som han kallar
det, är en förutsättning för att kunna skapa en
realistisk 3D-effekt vid olika typer av
tagningar. | | |
Panasonic
AG-3DA för ”kontrollerad 3D-filmning”.
| | |
–
Det råder stort intresse för 3D, men samtidigt
bör man vara medveten om att tekniken kullkastar
allt man lärt sig om 2D, man måste t ex göra ett
speciellt 3D-manus med alla avstånd och vinklar
angivna, konstaterar Peter Kroopp.
Så han har
verklighen full förståelse att den både på bio
och Blu-ray så populära 3D-långfilmen
Avatar tog lång tid att spela in.
För efterarbetet
finns redan plug-ins till Avids, Adobes och
Apples redigeringsprogramvaror tillgängliga.
AG-3DA1 kostar ca
180000 kr exkl moms och finns även för uthyrning
genom Ljud- och Bildmedia.
3D-kameran stöds av
ett komplett Panasonic-program för 3D
innefattande bl a 3D-kombatibel bildmixer,
plasmamonitorer och
projektionssystem. | | |
Enkel
konsumentteknik Panasonics
konsumentkamera för 3D, HDC-SDT750 (t h) som
också visades på Fotomässan, har naturligtvis en
rad begränsningar jämfört med proffskameran. Man
får t ex bara 3D-effekt vid filmning på ca 1,5-6
m avstånd. Genom att kameran delar upp bilden
försämras också upplösningen och bilden blir
brusigare. Zoomen går inte att använda i
3D-läge. För den
som bara vill testa 3D-effekten eller filma –
och fotografera – i 3D på fritiden är FinePix 3D
W3 från Fujifilm ett kul alternativ till
HDC-SDT750. Det är världens första
3D-digitalkamera med två CCD:er som även kan
spela in HD-video i 3D. På Fotomässan visade man
en 3D-film som uppgavs vara tagen med kameran i
en 42”-monitor och den såg förvånansvärt bra
ut. | | |
Bente
Vikenes från Fujifilm i Norge med FinePix 3D W3,
in liten konsumentkamera för både fotografering
och videofilmning i 3D.
| | |
Stillbilderna
kan endera skrivas ut i en standardskrivare som
vanliga bilder eller 3D-bilder att betraktas med
rödgröna glasögon eller så kan man beställa
riktiga 3D-utskrifter på internet.
Bente Vikenes från
Fujifilm i Norge berättar också att 3D-skrivare
blir allt vanligare på marknaden.
En bra detalj hos
FinePix 3D W3 är att sökaren ger en 3D-bild som
kan betraktas utan 3D-glasögon.
Ca 5000 kr inkl
moms för denna kamera kan det absolut vara värt
att få leka lite med 3D! Text:
Tomas Knutson och Bo
Karlsson Foto: Mikael
Wendelius | | |
3D-tv
blev inte årets
julklapp… | | |
När
Elektronikbranschen i november för tionde året i
rad utsåg Årets Julklapp valde man att prova ett
nytt grepp. I år var det inte styrelsen som
utsåg julklappen utan istället nominerades sex
alternativ som man sedan kunde rösta på via
Elektronikbranschens hemsida.
De sex nominerade
produktkategorierna var Smartphone, vars otaliga
appar blivit ett modeord, espressomaskin, som
blivit en storsäljare tack vare de nya
superenkla kapselmaskinerna, Blu-ray där både
penetrationen av spelare (fler Blu-ray- än
DVD-spelare säljs numera) och antalet titlar
ökar dramatiskt, systemkamera som tack vare nya
funktioner och modeller röner förnyat intresse,
3D som blivit en succé på biograferna och nu är
på väg in i våra hem (15000
3D-kompatibla tv väntas säljas i år och det
börjar komma videokameramodeller för 3D) samt
surf- och läsplatta.
På en
presskonferens 18 november tillkännagav
Elektronikbranschens vd Anders Appelqvist att
espressomaskin vann omröstningen med 29% av
rösterna. På andra plats hamnade Smartphone med
21% av rösterna och på tredje plats kom Blu-ray
med
20%. | | |
Anders
Appelqvist serveras espresso framställd i
Tassimo-bryggaren från Bosch av Karolina
Åhlander och Stephanie Tärnqvist från
GolinHarris. | | |
Handelns
Utredningsinstitut, HUI, har däremot kommit fram
till att det är surfplattan som är Årets
Julklapp. SIBA hade
en egen omröstning på nätet och bland deras
kunder tror de flesta, 18%, också att
surfplattor blir den hetaste klappen i år. 16%
håller på storsäljaren smarta mobiler. Därefter
kommer kaffemaskiner med kapslar, som 15% tror
blir Årets Julklapp. Hos SIBA tror man på
rekordförsäljning av alla dessa produkter nu i
jul. Julklappsshoppingen är i full gång och
intresset för elektronik
hett. | | |
– 85% av de som deltog i vår undersökning uppger
att de kommer att köpa en elektronikprodukt till
jul, berättar Sara Widman (bilden t h),
informations- ansvarig
SIBA. | | |
…det
blev espressomaskin!
T h Tassimo
från Bosch.
Text och
foto: Tomas
Knutson | | | |