Välkomna tillbaka till en spännande
höst |
VIDAB inleder hösten med en ny design av
vår webbsida http://www.vidab.se/.
Här hittar du våra leverantörer, nyheter och
branschinformation och så småningom en ny
webb-shop. | | |
Vi
ska besöka IBC i Amsterdam, den internationella
broadcastmässan, i mitten av september och
vi avser att rapportera från den i nästa
nummer av
VIDABLICK. | | |
Vi
arrangerar också en ny webb-TV-kurs i Nerja
tillsammans med Abiliteam AB och Svenska
TV-akademien. Mer info om kursen och anmälan
hittar du på http://www.webbtv.nu/.
Dessutom kan du läsa om hur Eye See, som
investerat i en Panasonic HD-kamera, arbetar
samt som vanligt om nya produkter och en hel del
annat intressant och kanske
matnyttigt.
Bo
Karlsson | | |
VIDAB och Wiktors vinnande
AV-team |
VIDAB breddar nu sitt sortiment med
teknik och tjänster för (video)konferens och
presentation genom att inleda ett djupare
samarbete med Wiktors
AV-Line. | | |
VIDAB:s Bo Karlsson och Wiktors
Carl-Johan
Bohmelin. | | |
Med ett brett sortiment och kompetent
personal hjälper Wiktors AV-Line till att ta
fram den bästa lösningen för varje enskilt fall.
Tillsammans med VIDAB:s tekniska kunnande och
installationserfarenhet kan vi leverera ett
nyckelfärdigt konferens- och
presentationspaket.
Wiktors AV-Line har tagit fram en katalog,
Rum för möten, med olika förslag på
lösningar. Katalogen kan du beställa av
oss. Nytt för VIDAB
är också möjligheten att kunna leverera
videokonferenssystem. I det dagliga arbetet
spelar visuell kommunikation en avgörande roll
vid kontakten med kollegor, kunder och
affärsbekanta. Möjlighet att mötas på ett snabbt
och effektivt sätt ger dig försprång i varje
situation. Med en
videokonferens kan du minska resekostnaderna,
spara tid, ha tillgång till nyckelpersoner
oavsett geografisk placering, effektivisera
projekt och låta fler få deltaga i mötet,
samtidigt som du värnar om miljön. Wiktors är
distributör för Aethra, en av världens största
tillverkare inom videokonferenssystem, och
självfallet finns goda
demonstrationsmöjligheter. Mer information
finner du på http://www.wiktors.com/.
Vi inleder med tre erbjudanden som smakprov: ett
videokonferenspaket och två konferenspaket.
Priserna inkluderar installation och
driftsättning i ett normalt rum. Vi reserverar
oss dock för extra kostnader för arbete och
material om det skulle röra sig om stora
avstånd, stor takhöjd m
m. | | |
VIDAB videokonferenspaket
START |
Aethra Vega Star X3 – för det lilla
kontoret eller för att koppla upp många kontor
mot det centrala
videokonferenssystemet. | | |
Detta system är enkelt för användaren,
helt tyst men ändå med XGA och dual
video-funktion om man så
önskar. Systemet
levereras med två års full hårdvarugaranti och
mjukvaran kan hållas ständigt aktuell via smidig
uppgradering inom ramen för supportavtalet.
Levereras med stöd för IP 2 Mbps. Kryptering
ingår som standard. Användarvänlig
fjärrkontroll. Mikrofon med 180º ljudupptagning.
Komplett kabelpaket för skilda
behov. Display: 37"
LCD Stativ: SMS golvstativ
Flatscreen FH MT1450 A/S EU med hyllplan i
plexi. Kabel: VGA-kabel 7,2
m tunn hane-hane från PC till
VK. Pris: 53900 kr exkl
moms/paket. | | |
VIDAB konferenspaket Business
STANDARD |
Ett paket med mycket bra
allroundprojektor med många
anslutningsmöjligheter. | | |
Projektor: Hitachi
CP-X205 med 2200 ANSI-lumen ljusstyrka, XGA,
LCD, kontrast 500:1, 29dB,
1,5-1,8:1. Projektorstativ:
SMS Projektor CL 700 i silver och med
släde. Filmduk: Fantasy
manuell 100" 4:3, 171 x 128 cm. Har
masterfunktion dvs duken har en kontrollerad
återgång vid upprullning. (ASC = automatic speed
control). Denna egenskap förlänger filmdukens
livslängd väsentligt. Klickfäste för vägg- och
takmontering medföljer. Vit
kassett. Styrpanel: Neets
Foxtrot med åtta programmerbara knappar. Vita
med vit ram. Högtalare:
APart SDQ5W, aktiva
högtalare. Spelare: DVD/VHS
Combo. Kabel: Komplett
kabelkit 15 meter. Två PC-anslutningar och
video/dvd, samtliga med ljud. PC-anslutningar
för utanpåliggande
montage. Pris: 33900 kr exkl
moms/paket. | | |
VIDAB konferenspaket Business
SMALL |
För den enkla installationen. Projektor,
filmduk, stativ och
kabel. | | |
Projektor: ASK 1200 med
2500 ANSI-lumen ljusstyrka, XGA, DLP med
Brilliant Colour, kontrast 2000:1, 35dB,
1,97-1,91:1. Mest projektor för pengarna.
Underhållsfri och kan köras dygnet runt. Har
SWOP garanti, dvs utbytesprojektor inom 96 tim.
Även utrustad med pinkod och extrem
keystone. Projektorstativ:
SMS Projektor CL 700 i silver och med
släde. Filmduk: Fantasy manuell 100" 4:3,
171x128 cm. Har masterfunktion, dvs duken har en
kontrollerad återgång vid upprullning. (ASC =
automatic speed control). Denna egenskap
förlänger filmdukens livslängd väsentligt.
Klickfäste för vägg- och takmontering medföljer.
Vit kassett. Kabel: 15 meter
VGA kabel. Pris: 12900 kr
exkl
moms/paket. | | |
VIDAB service tar hand om din
utrustning |
VIDAB servar alla typer av
produktionsutrustning från ledande tillverkare
som Sony, Panasonic, JVC med flera samt
PC-datorer. Vi arbetar långsiktigt med service
och har som målsättning att en servad produkt
ska fungera som en ny
produkt. | | |
Patrik Gussarv ansvarar för VIDAB
service. | | |
Vi
föreslår ofta en genomgång och byte av
förbrukningsdelar i samband med en reparation
när vi ser att sådana behöver bytas. Då ett
stillestånd i en produktion eller sändning i
regel kostar betydligt mer än förebyggande
service av utrustningen är denna kostnad snabbt
intjänad. Vi
erbjuder även service av PC-datorer och
PC-baserade redigeringar. Det kan handla om allt
från ett nytt datorbygge, en uppgradering av
befintlig hård- och mjukvara eller felsökning av
en dator som är instabil. Även när det gäller
PC-service föreslår vi ofta en förebyggande
service då även en dator slits – en PC som varit
med ett tag brukar i regel behöva städas från
diverse oönskade program, eventuella virus och
många felaktiga inställningar som uppstått över
tiden. Många gånger gör vi en komplett
ominstallation av operativsystem och all
mjukvara vilket återställer datorn i
nyskick. Har du
frågor om service kan du prata med vår tekniker
Patrik Gussarv på tel 08-445 17 96 eller skicka
ett mejl till service@vidab.se. | | |
Panasonic P2 HD: Ny
kamera, större kort och allt fler
användare |
Panasonic lanserar nu AG-HPX171E, en ny
P2-baserad HD-kamera som erbjuder en oslagbar
kombination av bildkvalitet, stryktålighet och
pris. Om ett par månader kommer de nya, stora
minneskorten på 64 GB. Och P2 och DVCPRO HD, som
redan har en stark ställning bland TV-kanalerna
i Sverige och övriga Nordeuropa, har nu valts
även av starka aktörer i Sydeuropa, som
italienska
RAI. | | |
| Den nya kameran AG-HPX171E bygger på
AG-HVX200E och HVX201AE, som har både DV-drive
och P2-platser. Den nya modellen däremot är helt
inriktad på P2.
Därigenom har kameran kunnat göras mindre och
lättare (1,9 kg) men ändå mer robust och
driftsäker. Eftersom kameran saknar rörliga
delar för bandtransporten lämnas hela 5 års
garanti. Finesserna är fler än tidigare och
priset lågt – kort sagt är detta en väldigt
attraktiv kamera.
Leveranserna av AG-HPX171E har redan börjat i
Sverige, och mot slutet av året väntas även det
nya stora P2-kortet på 64 GB hit (det största
nuvarande, som Rolf Cornelius från Panasonic
Nordic visar upp på bilden, är på 32 GB). Varje
64 GB-kort ger en inspelningstid på lika
många minuter i HD (HPX171E har plats för två);
vid inspelning i DVCPRO 50-format fördubblas
tiden och vid DVCPRO 25-inspelning fyrdubblas
den. Priset på 64GB-kortet är ännu inte
fastställt, det är beroende av den generella
prisutvecklingen på
SD-minneskorten. Den
nya kameran, som spelar in i 20 olika SD- och
HD-formatstandarder (!), ger inte minst
videojournalister råd och möjlighet att leverera
material i önskat format och med hög teknisk
standard till de allt mer krävande TV-kanalerna.
Så man kan nog lugnt påstå att AG-HPX171E både
är efterlängtad och har alla förutsättningar att
få genomslag på
marknaden. P2-korten
passar direkt i laptop-datorns PCMCIA-slot.
Numera finns även en extern drive som fungerar
med datorer försedda med ExpressCard-slot. Hämta
Panasonics P2-viewer gratis från Panasonic
Broadcasts hemsida och du har full kontroll över
dina tagningar direkt på
inspelningsplatsen!
AG-HPX171E är utrustad med tre 1/3-tums
16:9-chip och har signalbehandling av hög
standard. | | |
Många finesser För
många användare har det varit nödvändigt att
köpa en vidvinkeltillsats till sina kameror. Men
den här kamerans Leica Dicomar-optik har hela 13
gångers zoomomfång ända ned från 28 mm (vidast i
klassen), så att en tillsats blir helt onödig.
En välutvecklad manuell zoomfunktion
finns. En annan bra
detalj är ett inbyggt
vektor-/vågformsoscilloskop – ett avancerat
mätverktyg som ger detaljerad kontroll över färg
och ljus i bilden.
Inspelningshastigheten är mellan 12-50 bilder
per sekund, vilket ger fantastiska slow- och
fast-motionmöjligheter.
Ett inbyggt HD/SD SDI-interface utöver
sedvanliga anslutningar gör kameran
lättintegrerad i redigerings-, distributions-
och lagringssystem .
HPX171E-kameran och P2 i kombination erbjuder
verkligen en enorm flexibilitet – både på fältet
och i studion.
Kamerans pris är lägre än du nog förväntat dig –
39900 kr exkl moms. Det har redan uppstått
köbildning, så lägg din order nu om du vill bli
bland de första ägarna av denna eftertraktade
kamera! Denna länk
går till produktbladet med alla fakta om
kameran.
Allt populärare
produktionsstandard I Sverige
använder både SVT och TV4 P2 HD för
nyhetsproduktion. I Stockholm har SVT främst
DVCPRO-tapekameror, medan distrikten till stor
del använder P2.
Formatet är redan väl etablerat i bland annat
Danmark, Finland, Tyskland och Storbritannien,
och nu senast har även stora TV-kanaler i
Sydeuropa, som franska TF1 och italienska RAI,
satsat på P2 HD.
Sänkta produktionskostnader, effektivare
arbetsflöde på fältet tack vare kamerornas
robusthet och kompakta format samt en smidig väg
att övergå från DV- till P2 HD-formatet var
faktorer som tilltalade RAI, som av hänsyn till
den sistnämnda faktorn till att börja med valde
AG-HVX200E för nyhetsbruk.
Text: Ulf
Swärd och Tomas
Knutson | | | |
P2
HD tål tuffa tag i Eye Sees
Volvoprojekt |
Volvo ställer höga tekniska krav på Eye
See Mediaproduktion, krav som Panasonic P2 och
DVCPRO HD visat sig klara även under extrema
förhållanden. Samtidigt har P2 skapat ett
väldigt smidigt produktionsflöde, tycker Staffan
Folke på Eye See. Han ser också ett gott stöd i
VIDAB som
leverantör. | | |
Staffan Folke med Eye Sees Panasonic
AJ-HPX2100. Foto: Joakim
Folke. | | |
Eye See Mediaproduktion återfinns i
filmhistorisk miljö, på Råsundavägen i Solna.
Gamla Filmstaden ligger ett stenkast bort och
bara på denna gata återfanns fem biografer när
det begav sig. En av
dessa, Castor som var aktiv 1934-74, är
numera Eye Sees lokal och den andas fortfarande
lite biografatmosfär. Under en övergångsperiod
innan Eye See flyttade in för 11 år sedan höll
Berndt Frithiof Filmmixarna till
här. Utbyggnaden i
cement på fasaden vilken biografmaskinisten
körde de eldfängda nitratfilmerna från är numera
borta, men Frithiofs maskinrum i andra änden av
salongen finns kvar. Detta har numera gjorts om
till visningsrum, medan biosalongen där under
mellantiden det stora ljudmixerbordet stod
blivit fotostudio för Eye Sees samarbetspartner
Ekgren & Folke Reklam, som lokalen delas
med. Det
sistnämnda företaget drivs av Staffans bror
Joakim Folke tillsammans med hans partner Björn
Ekgren. I Eye See
Mediaproduktion arbetar förutom Staffan sonen
Viktor Folke. Staffan brukar sköta plåtandet,
men Viktor tar över kameran när Staffan
intervjuar. – Vi gör
vad man förr kallade beställningsproduktion,
information och utbildning, men inte ren reklam,
från idé till färdig
produktion. Ekgren
& Folke Reklam sysslar till stor del med
reklamfotografering, men även med grafisk
layout, produktkataloger, broschyrer och
kundtidningar. Under VIDABLICK:s besök är
studion översållad av tvål- och
såpprodukter. – Vi
jobbar helt oberoende men har mycket glädje av
varandra i projekten, förklarar
Staffan. Eye See har
en långvarig kundrelation med
VIDAB. – Jag hade
kontakt med Bo Karlsson redan innan VIDAB
startade, då filmade vi i S-VHS-formatet, minns
Staffan. Sedan dess
har man hunnit med både MII- och DVCPRO
50-formatet. – Den
dockningsbara MII-kameran gick faktiskt att
behålla, den var riktigt bra och kallades
VM-kameran för att den lanserades till
friidrotts-VM i Göteborg. Vi bytte bara
bakstycket till DVCPRO 50, förklarar
Staffan. – Det nu
närmare ett år sedan vi lämnade band helt och
gick över till P2-kort och samtidigt HD,
tillägger han. –
Detta beslut föregicks av rätt mycket
diskussioner, både internt och med VIDAB, om var
vi skulle hamna
formatmässigt. –
Den yngre förmågan (läs: Viktor, red.)
drev förstås den helt digitala
linjen. – Själv har
jag hållit på med videoband i hundra år, så jag
behövde verkligen någon som kunde hitta det
positiva i det
digitala. | | |
Staffan i filmtagen för Volvo
Construction Equipment i östra Brasilien. Foto:
Viktor
Folke. | | |
Jämförde HD-kameror –
Först utvärderade vi HDV-formatet och Panasonic
AG-HVX200. HDV-formatet (Sony, JVC,
red.) kändes inte bra och HVX200
(DVCPRO HD) tyckte vi var lite i ljussvagaste
laget. – Panasonic
AG-HPX500 kändes bättre och fortfarande rimlig i
pris. Genom VIDAB fick vi låna en sådan från
Panasonic och
provfilma. Sedan
förmedlade VIDAB kontakten med Mirakel Film
& Television, som använder Panasonic
AJ-HPX2100, för provfilmning och
erfarenhetsutbyte. (Läs mer om Mirakel i nr 4
och 17). – Rent
handhavandemässigt fungerade båda kamerorna lika
bra. – Men det blev
ändå ett solklart val för oss att köpa 2100 med
dess bättre bildkvalitet, även om vi saknar
500:ans variabla inspelningshastighet. Men
inspelningskvaliteten avgjorde som sagt,
500-modellen hade lite av ”DV-känsla”, medan
2100 var klockren. –
Viktor fick förstås sista ordet och det hela
visade sig fungera
kanon. – Det var
Volvo Construction Equipment, som vi gör 98% av
allt vårt arbete åt, som började ställa digital
mastring i HD-format som krav. Hade vi fått
bestämma själva hade vi nog senarelagt
övergången med ett halvår eller så eftersom det
fungerade bra för oss med DVCPRO 50, förklarar
Staffan. – Även om
alltså inspelningarna och mastringen numera sker
i HD sker leveranserna fortfarande huvudsakligen
i DVD-format, men redan även i viss mån på
Blu-ray-skivor.
Första jobbet
yrkes-VM i Japan – Första jobbet med
den nya utrustningen bestod i att vi skulle iväg
på yrkes-VM i Japan. Det är en tävling där
yrkesskickliga ungdomar får visa upp sina
talanger. – Vi
spelade in på P2-kort, kopierade från kameran
till en extern disk och gjorde via vår laptop
back-up på en annan extern disk. Vi döpte ett
gäng diskar till kameradiskar respektive
back-updiskar och kopierade på natten. Vi hade
också en P2-viewer, som kan tankas hem gratis
från Panasonics hemsida, för att kunna kolla
resultatet. – Nu
senast har vi genomfört ett jättestort projekt i
Sydamerika med Volvo Construction
Equipment. – Vi
filmade på otillgängliga platser I Brasilien och
Panama i tre veckor. En del av tiden bodde vi i
ett skjul på gränsen mot
Bolivia. –
Staden där vi bodde i norra Panamas
djungelområde fick all sin el från tre
dieselaggregat. En kväll stannade alla tre, men
som tur var inträffade det precis efter att vi
hunnit kopiera filerna och ladda
batterierna. – När
vi filmade i Amazonas djungler var det 35-37
grader varmt och mycket fuktigt. Utrustningen
fungerade perfekt – och det var förstås inget
tapetrassel eller clogproblem som lätt kunde
inträffat med tape.
Staffan tycker – knappast förvånande – att det
är bökigt och riskabelt att flyga långt med
inspelningsutrustning.
– Vi släpper aldrig ifrån oss kamera, disk eller
dator, betonar han, och tillstår att denna
attityd ibland lett till smärre kontroverser med
kabinpersonalen. | | |
Kulturprojektet Living Poetry –
bildsättning av engelska dikter. Viktor och
Staffan på Landsort med fyren i
bakgrunden. Foto: Joakim
Folke. | | |
Lyckad digital
övergång – Övergången till digitalt
har betytt massor för oss, konstaterar
Staffan. – Men vi
hade inget facit när vi började om hur
arbetsflödet skulle ske, det har utvecklats
efter hand.
Arbetsrutinen är, som nämnt, att dagstagningarna
kopieras från kameran till en portabel hårddisk,
kameradisk, som är på 250 GB. En bra detalj
tycker Staffan är att kameran automatiskt gör en
virtuell hårddisk av varje kort. Det är
därmed enkelt att hålla isär
inspelningarna. Via
datorn kopierar man sedan till en
back-updisk. Från
kameradiskarna överför man sedan materialet till
redigeringens
RAID-system. Det
blir stora mängder material som Eye See hanterar
på
RAID-arbetsdiskarna.
– Diskarna är för närvarande på totalt 1,5 TB,
det räcker för dagens behov i enstaka projekt
men vi kan inte jobba med många projekt
samtidigt utan att flytta material in och
ut. – Men vinsterna
med systemet är definitivt större än
nackdelarna. Exempelvis finns det hur många
möjligheter som helst att sätta ID på klippen,
ja om man vill kan man skriva en hel roman om
varje, men det är ju i och för sig ingenting som
ett småföretag som vi har någon nytta
av. – Vi gör en bin
per kort och lägger dem i rätt ordning på
arbetshårddisken i redigeringen, det fungerar
klockrent. –
Som master spar vi alla projekt, klipp och
timelines på arbetsdiskarna. Dessutom finns ju
allt råmaterial kvar. Vi behöver alltså ingen
mastertape. Ibland gör Viktor bearbetning i
After Effects av filer som överförts i
nätverket. Eye See
redigerar med Adobe Premiere Pro CS3, en
programvara med fullt stöd för DVCPRO HD och P2
och som Staffan tycker ”fungerar
kanon”. – Från en
MPEG-2 fil av den färdiga filmen gör vi sedan
DVD-authoring respektive från en MPEG-4-fil
Blu-ray-authoring i Adobe Encore, som är väl
integrerat med
Premiere. – Vi har
erfarit att vissa svenska leverantörer har
problem med Blu-ray, så dessa skivor bränner
Viktor själv. Jag kodar hos mig, överför filen i
nätverket till Viktors authoringprogram och så
bränner han, förklarar
Staffan.
Förtroende för
VIDAB Staffan återkommer gärna till
hur viktigt det är med en god
leverantörsrelation.
– Vår goda och långa relation är ett bevis på
att vi är nöjda med VIDAB. Till en leverantör
man haft länge kan man alltid slå en signal och
diskutera problem och
lösningar. –
Exempelvis tyckte vi varje liten darrning syntes
när vi använde vårt stativ för HD-inspelning.
Bosse fixade snabbt fram ett nytt stativ som vi
fick känna på i lugn och ro. Vi litar på Bosses
kunskaper och på att han snabbt kan få fram en
lämplig produkt för
utvärdering. – Det
är helt enkelt så det ska fungera med en
professionell leverantör, det kan inget företag
på nätet matcha, avslutar Staffan.
Text: Tomas
Knutson | | |
Ny kurs 1-5
december: Lär dig producera och sända
webb-TV |
Webb-TV används allt flitigare inom
utbildning, presentation och marknadsföring.
Mediet har en självklar genomslagskraft tack
vare sina möjligheter och gynnsamma
kostnadsbild. – Det
är som att ha tillgång till en egen TV-kanal,
fast utan att behöva betala för det, säger
Richard Zembron, en av lärarna på
utbildningen. | | |
Den är en
intensivkurs i produktion och distribution av
streaming media och de moderna hjälpmedel som
finns för detta. Vi använder systemet Ability,
som är marknadens i särklass bästa programvara
för
webb-TV-produktion.
Under kursen får deltagarna designa och köra en
komplett
webb-TV-kanal.
Precis som förra året har vi valt att förlägga
kursen till Svenska TV-akademiens kurshotell i
Nerja på spanska Solkusten. Det är framförallt
kostnadseffektivt men också
trivsamt. Kursen
omfattar 35 timmar måndag-fredag, lördag
hemresa. Kvällar och siestalunch är fritid, då
vi njuter av den spanska matkulturen och Europas
bästa klimat.
Erbjudande: Vid bokning
före 30 september erbjuds gratis flyg och extra
weekendpaket i anslutning till
kursen. Mer
information och anmälan finns på http://www.webbtv.nu/ och vill du veta mer om
konferenshotellet och Nerja så finner du det på
http://www.nerjaadventures.com/. | | |
Nya
bildmixrar och monitorer från
JVC |
JVC introducerar två robusta bildmixrar
med 12 resp 6 SD/HD-SDI ingångar. Man kommer
även med mångsidiga och högkvalitativa
LCD-monitorer i 20- och
24-tumsstorlek. | | |
JVC:s nya bildmixer KM-H3000 har 12
SD/HD-SDI ingångar och tre key, medan KM-H2500
har 6 ingångar och 2 key. En robust konstruktion
gör mixrarna lämpliga för mobilt
bruk. Traditionell
knapplacering och enkel menystruktur underlättar
inställningar och användning. Knappbelysningen
är justerbar till färg och
ljusstyrka. Bland
funktionerna kan nämnas chroma-key, fyra
upp/nedkonvertrar, frame synchronizers,
animationsminnen. | | |
Det är alltid spännande med nya monitorer
från JVC. Lite grand i skuggan av Sony och
Panasonic har JVC alltid står för nytänkande när
det gäller och levererat monitorer som många
gånger är bättre och mer
prisvärda. De
nya LCD-monitorerna från JVC, som finns i
20- resp 24-tumstorlek, har uppdaterats med
vågformsmonitor och kretsar som reducerar
bildfördröjningen till mindre än en frame. Det
sistnämnda är en speciellt viktig egenskap hos
en monitor vid direktsändning där perfekt synk
mellan bild och ljud är
nödvändig.
Monitorerna är utrustade med ingångar för de
flesta ingående signaler, såsom HD-SDI, YUV m m.
Inga extra ingångsmoduler
behövs. De nya
modellerna heter DT-V24L3D resp DT-V20L3D och
finns för leverans från VIDAB nu i
september. | | | |