Sedan vi började med webb-tv-seminarier
och webb-tv-kurser under 2004 har det skett en
otrolig utveckling på internet med rörliga
bilder och olika smarta lösningar för att kunna
visa video, PowerPoint, Excel m m i olika
kombinationer. Nätet har exploderat med
Facebook, YouTube osv och det är bara att titta
på hur våra dagstidningar numera utnyttjar
rörliga bilder. Vi fortsätter med våra
seminarier och kurser till våren, se http://www.tv-akademien.se/ och http://www.webbtv.nu/.
Nu har också HD-utvecklingen tagit riktig fart.
Sony, Panasonic och JVC har sedan länge
utrustning för HD-produktion och numera kan ett
stort antal tillverkare av konsumentprodukter
också leverera Blu-ray- och HD-DVD-spelare till
oss i hemmen. I Europa har för övrigt Blu-ray
snabbt fått dominans på
marknaden. Som
vanligt får du en del smakbitar och tips här i
VIDABLICK och mycket mer i kunskaps- och
produktväg kan vi erbjuda om du tar kontakt med
oss på VIDAB. Missa
inte vår produktvisning av P2- och HD-lösningar
i början av nästa år, se inbjudan efter
Mirakel-artikeln
nedan.
Bo
Karlsson | | |
Panasonic P2 – ett starkt
kort med HD |
Panasonics DVCPRO HD-kameror med P2 som
lagringsmedia vinner snabbt terräng bland
TV-kanaler, produktionsbolag och fria filmare.
Suverän bildkvalitet i kombination med snabbt
och smidigt produktionsflöde är avgörande. Och
kortens kapacitet är nu uppe i 32
GB. | | |
Rolf Cornelius är mycket nöjd med
P2-kortets
framgångar. | | |
Panasonics P2-kort består av fyra
SD-minneskort i en fattning som passar datorns
vanliga PCMCIA-läsare. Den senaste versionen,
som introduceras nu, är på totalt 32 GB. Det ger
en speltid på lika många minuter i HD, och för
varje kvalitetssteg nedåt –
till DVCPRO 50 och sedan till DVCPRO 25 –
fördubblas sedan speltiden. Det ger alltså över
två timmars speltid på ett 32G-kort vid
inspelning i DV eller DVCPRO 25. HD-kamerorna
klarar alla formaten, så det står användaren
fritt att välja lämplig kvalitet för varje
produktion. Och
kortens kapacitet ökar medan priserna
sjunker. –
16GB-kortet har ett listpris på 6900 kr exkl
moms, berättar Rolf Cornelius, manager i
Panasonic Nordic AB, och det nya 32GB-kortet
hamnar på ca 11000 kr exkl
moms. Kamerorna har
plats för upp till fem P2-kort samtidigt med
"hot swap" mellan dessa, så att det går att få
lång sammanlagd speltid.
P2 väl
etablerat P2 har numera blivit ett
etablerat lagringsmedia hos
tv-kanalerna.
SVT-distrikten spelar in sina nyheter på P2
(DVCPRO 25), medan Stockholm ännu så länge kör
nyheter på tape (också DVCPRO
25). | | |
AG-HPX500 är vanligt förekommande hos
SVT. | | |
TV-serien Andra Avenyn spelar SVT
Göteborg in i HD. Där används den stora kameran
AJ-HPX2100 som spelar in DVCPRO HD på P2-kort.
Även i Malmö görs HD-produktion på P2. Stockholm
spelar än så länge in DVCPRO HD på
tape. –
Medan SVT har en hel del tapebaserade kameror
kvar i beståndet använder TV4 i Stockholm P2 för
hela nyhetsverksamheten, både stora axelkameror
och den lilla AG-HVX200E (liksom e-centret i
Vällingby, se artikeln här bredvid,
red.), fortsätter Rolf
Cornelius. För
övrigt har SVT just gått över till bredbild 16:9
för nyhetssändningarna, ett format som
Panasonic-kamerorna naturligtvis
stöder. –
Bland produktionsbolagen slår både 200- och
500-kameran igenom, och även 2100 börjar komma.
Få köper tapekameror
idag. –
Så vi har en väldigt bra sits på marknaden,
konstaterar
Rolf. | | |
| Snabb
"uttankning" För att kunna läsa ut
P2-kortens innehåll till exempelvis en laptop
krävs en PCMCIA-läsare i datorn samt en speciell
drivrutin som kan hämtas hem gratis från
Panasonics
hemsida
liksom en kodek och uppspelare så man kan se
inspelningen i datorn. Det finns även separata
läsare att köpa.
Dataströmmen från kortet är upp till 640 Mb/s,
så det går riktigt fort att läsa ut
materialet. – Nästan
ingenting går fortare idag, så det är inte P2
som är den svaga länken. USB II-standarden
klarar maximalt 480 Mb/s och FireWire II 800
Mb/s. Det ligger också en begränsning i
datorernas processorer, förklarar
Rolf. På P2-kortet
ligger DVCPRO-filerna (.dif) inbäddade i ett
"skal" kallat MXF, som flera videoredigeringar
på marknaden, som till exempel Avid, kan tolka
direkt.
AVC-Intra en
revolution Panasonic har för övrigt
tagit fram en ny effektivare kompression för
DVCPRO-formaten kallad AVC-Intra. Den är baserad
på MPEG-4 (H.264). Alla nya HD-kameramodeller
från Panasonic har både de gamla DVCPRO
kodekarna och de nya för AVC-I och kan därmed
valbart arbeta med den hittillsvarande eller nya
kompressionen. AVCHD är en MPEG-4-variant för
konsumentmarknaden som även Sony
stöder. –
AVC-Intra-kompressionen är revolutionerande
genom att den ger en halvering av dataflödet vid
bibehållen kvalitet och halverar därmed behovet
av minneskapacitet vid dagens kvalitetsnivåer,
berättar Rolf. – Eller så
kan man med AVC-Intra välja en ännu högre
kvalitet än dagens HD utan att öka dataflödet
över 100 Mb/s. Denna
förbättrade HD-kvalitet kan bli framtidens nivå
för referens och arkiv, tror
Rolf. – Och det
bästa av allt är att AVC-Intra kostar "som
vanligt". Så det blir nog inte så lätt för Sonys
betydligt dyrare HDCAM SR framöver, tror Rolf.
Han är också lite road av att Sony till sist
tagit efter idén att spela in video på
minneskort, om än ännu inte i sina toppmodeller
(läs om Sonys nya kamera på annan plats i detta
VIDABLICK, red.)
Tomas
Knutson
Läs
mer om P2- och HD-kamerorna här. | | |
AJ-HPX2100 gör under hos
Mirakel |
Mirakel är ett av de produktionsbolag som
satsat på Panasonics lite större HD-kamera med
P2-kort AJ-HPX2100. Renare och skarpare bilder,
snabbare produktionsflöde och bättre kontroll av
resultatet även för kunden är exempel på de små
underverk den nya kameran
uträttar. | | |
Mikael Hedlund och Mats Karlén på Mirakel
arbetar mycket med reportage. Inspelningen sker
på
P2-kort. | | |
Bakom Mirakel Kommunikation, Film &
Television på Söders höjder står Mikael Hedlund
och Mats Karlén, som startade företaget 1984.
Man sysslar med både trycksaker och
videoproduktion.
– Det känns bra att göra olika
saker, att "hoppa mellan tuvorna", tycker
Mats. – Vi
sysslar främst med informationsfilm. Vi gör just
nu en produktion åt Hovstaterna, en
instruktionsfilm om vad som händer under ett
statsbesök. Reklam gör vi inte så mycket av,
berättar Mikael.
– Vi jämförde med den lilla
HD-kameran AG-HVX200 och mellanmodellen
AG-HPX500 innan vi bestämde oss för att köpa en
AJ-HPX2100, berättar Mats, fotografen i teamet.
Tidigare använde han den tapebaserade DVCPRO
50-kameran AJ-SDC905, Panasonics första verkliga
16:9-kamera. – Först
och främst kan sägas att 2100-kameran tack vare
sina större chip (2/3 tum mot 1/3 tum,
red.) är klart bättre än 200-modellen.
Den är också bättre än 500-modellen, som
visserligen har lika stora chip men lånat
200-kamerans elektronik och
signalbearbetning.
– Jämfört med 905-kameran har
2100 både renare och skarpare bild, möjligen är
den lite återhållsam i färgerna. Och man
upplever ingen "konstgjord skärpa", som hos
enklare kameror, säger
Mats. – Vi har
till och med skickat stillbilder av
videoinspelningen till kund för användning i
tryck, så bra blir de, tillägger
Mikael. – Både den
HD-anpassade linsen och sökaren är riktigt bra
och det är väldigt lätt att kolla material och
välja ut scener, berättar
Mats. – Kunden
kan också vara med och titta och välja bilder på
LCD-skärmen. Mirakel
gör ofta längre produktioner som kräver mycket
minneskapacitet, så det är bra att kameran har
fem kortplatser med "hot swap" mellan. Man har
också en portabel MacBook Pro med separat
kortläsare som ansluts till den port (som ersatt
PCMCIA, Mac ExpressCard-anslutningen). Därigenom
kan man successivt överföra innehållet på
korten, dessutom utan att kameran blir upptagen
av överföring från den via
USB. Materialet
loggas i och exporteras till Quicktime i Final
Cut. Och inloggningen har blivit "väldigt
uppspeedad". – Frågan
är väl närmast om hjärnan hänger med, skrattar
Mats. – När vi
använde band fick jag gå och fika under
inloggningen, minns Mikael, som när Mirakel
började med P2 först blev "nästan paranoid"
av att inte längre se några band på hyllan i
redigeringen. Han
tycker P2-teknologin är stabil och
lättanvänd. – P2 och
DVCPRO-formaten är absolut inget hokuspokus. Och
i takt med att formaten får större spridning
blir de mer kända bland tv-bolag, webb- och
reklambyråer, och det gynnar även oss förstås,
tillägger Mats.
– Efter redigeringen i Final Cut
mastrar vi på DVCPRO 25/50 och det ser väldigt
bra ut, fortsätter
Mikael. – Våra
produktioner i standardupplösning har absolut
"snäppats upp" av att vi skaffat en så bra
HD-kamera. – Har
Mirakel alltså, handen på hjärtat, ännu inte
gjort någon "riktig" HD-produktion, undrar
VIDABLICK:s
reporter? – Faktum
är att kunderna helt enkelt inte efterfrågat
någon sådan än, de verkar ha haft fullt upp med
att inse finessen med bildformatet 16:9 framför
4:3, svarar Mikael.
– Men när väl efterfrågan kommer
står vi väl rustade med vår nya kamera!
Tomas
Knutson | | |
Inbjudan
till Panasonic-demo |
Från slutet av januari och några veckor
framåt arrangerar Panasonic visningar i Sverige
av sina senaste P2- och HD-produkter tillsammans
med VIDAB och övriga återförsäljare. Tider och
platser är inte klara än, men ANMÄL DITT INTRESSE
HÄR
med dina kontaktuppgifter, så kontaktar vi dig
så du inte missar tillfället att se alla
nyheter. | | |
Rubriken är
real IT, real HD, real
flexibility.
Och med filbaserad lagring av HD på P2-kort
stämmer detta verkligen. Dessutom ges
information om den nya effektiva
kompressionsstandarden AVCHD. Den första kameran
med AVCHD, AG-HSC1U (bilden) är otroligt kompakt
och lagrar på SD-kort. Vidare visas nya
HD-monitorer, HD-bildmixrarna AV-HS300 och
AV-HS400 samt en fjärrstyrbar systemkamera för
HD med
pan/tilt-system. | | |
Se
C-nario, ett fantastiskt
scenario |
Vi
börjar nu se allt fler digitala
informationsskärmar ute på stan, i köpcentra, på
idrottsarenor, stationer och flygplatser. Och
snabbt blir det ännu fler. C-nario, som VIDAB
representerar, har inlett samarbete med JCDecaux
och haft otroliga framgångar med avancerade och
spännande
installationer. | | |
Det ledande utomhusreklamföretaget
JCDecaux och C-nario har inlett ett samarbete
där man utvecklat ett unikt digital
signage-system som man installerat på ett par av
USA:s mest trafikerade flygplatser, John F.
Kennedy International Airport i New York och Los
Angeles International Airport. I New York
används det för lansering av en av Microsofts
många kampanjer.
Längs ett sammanlänkat multi-screen-arrangemang
med dynamisk video och ljud blir resenären
underhållen samtidigt som denne promenerar på
rullbandet till eller från sitt plan.
Installationen består av 40 70-tumsskärmar som
är helt synkroniserade och kontrollerade av
C-narios främsta mjukvara
Messenger. –
Vi är entusiastiska över möjligheten att utöka
vår reklamkapacitet med C-narios ledande digital
signage-teknologi. Det här kommer att ge oss
ytterligare intäkter, säger Eric Penot,
informationschef hos
JCDecaux. Läs mer om
JCDecaux-projektet här.
Första flerkanaliga
Digital Signage- spelaren utvecklad av
C-nario Man kan nu enkelt och
billigt göra obegränsade, målgruppsanpassade
digital signage-presentationer uppdelat på åtta
skärmar. | | |
| C-nario har
nämligen lanserat den revolutionerande Digital
Signage Player, som för första gången gör det
möjligt att hantera multikanalsnät åtta gånger
effektivare till en bråkdel av kostnaden och
utan att kompromissa med
videokvaliteten.
Multikanalspelaren har möjliggjorts genom
C-narios unika, effektiva avkodningsteknologi.
Den klarar uppspelning av åtta olika kanaler
från en enda vanlig PC. Varje kanal kan
inkludera ett flertal innehållszoner och lager.
Systemet tillåter också komplex integration av
HD-video med on-line-matning från webbplatser,
databaser och direktsänd tv, ja till och med
interaktivitet med
mobiltelefoner.
–
Det finns efterfrågan på mer målgruppsinriktade,
slagkraftiga digital signage-kampanjer och
förbättrad kvalitet, samtidigt som många kunder
också kämpar mot höga kostnader för tekniken,
säger Rami Bahar, vice marknads- och
försäljningschef hos
C-nario. –
Branschstandarden är en skärm och en PC med
kvalificerad IT-support. C-narios Digital
Signage Player är en milstolpe för branschen,
den spelar upp åtta kanaler med högupplöst
innehåll från en lätthanterad, kostnadseffektiv
PC. Tekniken används redan bland annat i bank-,
detaljhandels- och
resesektorn. Digital
Signage Player är det senaste tillskottet till
C-narios utbud av dynamiska digital
signage-lösningar, som ger lägre investerings-
och underhållskostnader samt är
utrymmessnåla. Här
är en länk till C-narios hemsida http://www.c-nario.com/ | | |
HD-SDI i JVC:s nya
studiotillbehör |
JVC
har fortsatt arbetet med att ta fram nya
HD-SDI-produkter till sin studiolösning för
GY-HD251-kameran. Man började med en studioadapter
för kameran där man kunde plocka ut okomprimerad
HD-SDI, något som den gamla CCU:n och studiokabeln
inte kunde hantera. Nu finns den nya CCU:n
RM-HP250DE och fem nya multicore studiokablar från
HK-VC10HD-SDI med 10 meters HD-SDI-överföring till
HK-VC100HD-SDI med 100 meters
överföring. Till
RM-HP250 finns också en separat
studiofjärrkontroll RM-LP25U som kan monteras i
studiobordet och gör det enkelt att sköta och
ställa in
kamerorna. | |
JVC:s nya CCU (kamerakontroll) klarar
HD-SDI. | | |
Med de nya studioprodukterna går det nu
att bygga professionella, framtidssäkra
TV-studior som är omkopplingsbara mellan SD och
HD. Dessutom till en mycket låg
kostnad. Mer
information finns här. | | |
På köpet -
Vidvinkel - HD-SDI-konverter - 20 PRO
HD-band
JVC erbjuder vid köp av
HD-kameran GY-HD200E och HD-spelaren BR-HD50E en
vidvinkeladapter WCV-82SC till kameran och en
HDMI/HDSDI-konverter till HD-spelaren samt 20
M-DV63PRO HD-band.
Paketpris 79900
kr
JVC-erbjudandet
gäller t o m 31 december
2007. | |
|
E-centret i Vällingby:
Innovationsarena med aptit på
HD |
När
e-centret i Vällingby skapar framtidens
interaktiva medielösningar tas både video och
stillbilder med Panasonics små HD-kameror
AG-HVX200 försedda med FS-100 hårddiskar från
Focus Enhancements.
–
Kameran har riktigt bra upplösning och är enormt
flexibel, medan FS-diskarna förlänger speltiden
radikalt, säger Charles Löfblad, producent på
e-centret,
entusiastiskt. | |
Charles Löfblad, producent på e-centret,
med HVX200. Foto: Erik
Quist | | |
E-centret i Vällingby arbetar med
forskning och utveckling, men man har även
externa kunder. Tonvikten i verksamheten ligger
på samhällstjänster, men affärsmodeller av olika
slag utvecklas
också. E-centrets
största och kanske mest uppmärksammade projekt
bland det 50-tal man genomfört sedan starten i
slutet av 2003 är att utveckla en interaktiv
IPTV-plattform med HDTV-potential för Svenska
Bostäder. Den blir snart tillgänglig i
fastighetsbolagets 43000 lägenheter i
Stockholm. Portalen
återfinns dock, lite överraskande, inte i datorn
utan i tv:n därhemma. Det har möjliggjorts genom
att Svenska Bostäder med flera allmännyttiga
bostadsbolag och kommunala Stokab byggt ett eget
fibernät för data, tv och telefoni, oberoende av
ComHems kabel-tv- respektive Telias telenät. Det
nya nätet klarar 100 Mb/s och blir öppet för
olika aktörer att erbjuda sina tjänster
i. Nätet i
e-centrets stadsdel, som testats med e-centrets
portal i 120 hushåll (Testbädd Vällingby) och nu
blivit en del av världens största öppna
bredbandsnät, invigdes officiellt den 14
november av infrastrukturminister Åsa
Torstensson. | | |
Åsa Torstensson och Tony Dennstam,
affärsutvecklare på e-centret, under
invigningen. Foto: Charles
Löfblad. | | |
–
Det här nätet är en förutsättning för ökad
integration, demokrati, trygghet och
delaktighet. Vi offentliga aktörer ska bidra
till att stimulera marknaden, sa
hon. Via portalen
som e-centret utvecklat kan hyresgästerna ta del
av information om närsamhället, tips kring
boendet och uträtta olika ärenden, som t ex
anmälan till
Försäkringskassan.
Det handlar både om att visualisera och förenkla
vardagstillvaron.
–
En tredjedel av hushållen har inte dator hemma,
dessutom har upp till en fjärdedel av
befolkningen lässvårigheter, berättar Charles
Löfblad som förklaring till varför det är så
viktigt både att använda TV:n som plattform och
att visualisera.
–
Ja alla vet ju hur tv:ns fjärrkontroll fungerar,
tillägger Markus Thyberg, grafisk designer på
e-centret.
Visualisering
viktigt E-centret arbetar också
mycket med att visualisera användarfall, dvs att
i bild förklara olika alternativ och visa på
vilka konsekvenser de skulle få för vår framtida
tillvaro. Visuella användartester visar också
hur olika samhällstjänster fungerar
praktiskt. –
Mycket bättre än konsultrapporter, konstaterar
Charles. –
Rörliga bilder "når" folk på ett helt annat sätt
än text, som mycket information bygger på idag.
De har bättre pedagogisk effekt och engagerar
mera. Till skillnad
mot många lokala tv-projekt är e-centret noga
med både det tekniska och kreativa utförandet,
att göra ett bra hantverk helt enkelt. Och
tekniken är bara ett
verktyg. –
Här handlar det om 20% teknik och 80%
interaktion med användarna, förklarar
Charles. Alla på
e-centret deltar i idéflödet och de olika
produktionstegen.
–
Vi strävar inte över att bestämma över varandra,
utan efter att det ska bli så bra som möjligt,
förklarar Markus.
Efter förstudien och idéflödet gör en
interaktionsdesigner en skiss över hur det ska
fungera att navigera runt i programmet. Charles
filmar och
redigerar. Han har
ett förflutet som musikvideo- och
multimediaproducent och tycker att e-centret ger
hans talanger fritt
utlopp. Markus
Thyberg tar fram multimedialösningarna, ofta i
Flash. –
Det handlar om bild, ljud, design, total
multimedia, säger
han. –
Vi ser aldrig teknikens begränsningar som något
hinder. Om det uppstår något tekniskt problem
när interaktionsskissen ska förverkligas tar vi
in hjälp utifrån, förklarar
Markus. E-centret
hittar ständigt nya lösningar inom både teknik
och
design. | | |
Svenska Bostäders portal som e-centret
utvecklat. | | |
E-centret är i princip inte
främmande för något formatval i slutändan – allt
från HD till SD till mobil-tv. Men det gällde
att hitta en insamlingslösning som dels höll
kvalitetsmässigt hela vägen upp, dels fungerade
även för stillbilder som ofta används för att
illustrera
användarfallen. Så
på försommaren i fjol köpte e-centret in två
Panasonic AG-HVX200. Kamerorna kompletterades
sedan med Focus Enhancements FS-100, en hårddisk
med 100 GB lagringskapacitet, dvs i dagsläget
betydligt mer än på P2-korten. (FS-100 finns
numera även från VIDAB med 160 GB, red.).
E-centret har nämligen ofta behov av att spela
in stora mängder
råmaterial. – Ställs
inga HD-krav kan det dock ibland även vara lätt
och smidigt med DV-tape, tycker Charles, som
uppskattar de alternativa lagringsmöjligheterna
– hårddisk, P2-kort eller tape. Men
inser samtidigt att utvecklingen gör det allt
intressantare med
HD-insamling. – HVX200
har riktigt bra upplösning. Den är liten,
lättanvänd och ger oss enorm
flexibilitet. – Kameran
spelar in både 720P och 1080i. Vi brukar filma
och redigera 1080i/50, som Avid-redigeringen
föredrar, och sedan dra ned till 1080i/25 för
mastringen (e-centret har hårddiskar på totalt 2
TB).
Foton och film från
video Vad gäller användarfallen
blandar e-centret ofta HD-video med stillbilder,
också från HVX200.
– Till skillnad mot stillbilder
från DV-kameror duger upplösningen utmärkt för
stillbilder, konstaterar
Charles. I
reklamfilmsammanhang har Charles dessutom testat
att klippa samman videosekvenser från HVX200 med
filmsekvenser. – Det
fungerar förvånansvärt bra, säger Charles. Men
vid videoinspelning inomhus kan man då inte
använda vanligt konstljus utan måste använda
Kinoflow-rör med fullt färgspektrum, tipsar
han. E-centret
använder Avid Expres Pro för videoredigering
(liksom kamerorna kommer den från VIDAB).
Charles tycker Panasonics och Avids produkter är
väl integrerade.
– Redigeringen förstår P2-formatet.
Man öppnar bara Avid Media Tools och drar in
bilderna rakt av på
hårddisken. – Men
tekniken är ändå inte så viktig, betonar Charles
igen. Det intressanta är vad man kan göra med
den. Tänk till exempel bara vilka perspektiv
Svenska Bostäders projekt öppnar för olika
aktörer, både för att nå ut med information och
ta marknadsandelar, samtidigt som de boende blir
mer delaktiga! Länk
till e-centrets hemsida www.ecentret.se | | |
Hårddiskinspelare för HD med 160 GB från
VIDAB |
| Focus Enhancements hårddiskinspelare FS-100
är designad för Panasonics DVCPRO HD-kameror,
främst HVX200, men passar även andra
Panasonic-kameror med FireWire-anslutning. Förutom
i DVCPRO HD kan inspelning ske i DVCPRO 50,
25 eller DV, varvid inspelningstiden
fördubblas för varje kvalitetssteg
nedåt. Inspelning sker
i P2- eller Quicktime-format, och det går att
redigera direkt från disken om man vill, utan
behov av
filöverföring. FS-100
tål hårda tag och tack vare en "shock cache"
riskerar man aldrig att förlora material. Det går
för övrigt också att spela in på disken och
P2-kort i kameran samtidigt, om man vill ha en
riktigt säker back-up. "Retro disk recording"
innebär att disken går kontinuerligt, så man även
får med det som hände innan man startade
kameran. Den senaste
versionen har fått utökad kapacitet till 160 GB
och ny mjukvara. Den ger bl a Quicktime-referens
och möjligheter att filma med variabel
hastighet. Redigering
kan ske direkt från disken om man vill, utan behov
av filöverföring. Det
går nu att spela in 5 timmar i DVCPRO HD 720P/25
eller 2,5 timmar i 1080i. Tänk så många P2 kort
det skulle bli! FS-100
är alltså den perfekta följeslagaren till din
Panasonics DVCPRO HD kamera. Och det bästa av allt
–
den kan numera levereras till "fabrikspris" direkt
från VIDAB. Mer
info finner du här. | |
Focus HX HD-bildmixrar för höga
broadcastkrav |
På
IBC lanserade Focus Enhancements två bildmixrar
med stöd för 1080i/50 och 720p/50. De båda
modellerna heter HX-1 HD och HX-2 HD och kan nu
levereras i
Sverige. | | |
Mixrarna motsvarar högt ställda
broadcastkrav och passar lika bra för OB som för
studio. Signalbehandlingen är 10-bitars. Båda
har åtta wipemönster med variabel
boarderfärg.
Modellen HX-1 Portable HD Video Switcher har
fyra
HD-SDI-ingångar. Den
större modellen HX-2 HD/SD Video Switcher har
åtta ingångar för antingen HD-SDI eller SD-SDI
samt ingångar för extern key och fill. Den
större mixern har även en 2D-DVE, chroma key m
fl effekter. Mer
info finner du här eller kontakta VIDAB. | | |
Sonys nya HD-kamera snabbt
populär |
På
ett par veckor såldes bara i Sverige drygt 100
exemplar av Sonys nya professionella
HD-filmkamera PMW-EX1 HD, som spelar in på
nyutvecklade
minneskort. | | |
– Kameran
är en stor succé och det beror på att den ger
ett väldigt bra arbetsflöde, att man mycket
snabbt och enkelt kan föra över filmen till en
PC eller Mac genom att bara flytta minneskortet.
Därmed är den väldigt användarvänlig, säger
Björn Adméus på
Sony. Förutom att
kameran lagrar bilderna på 8- eller 16 GB-kort
är den gjord för professionellt handhavande. Det
är en mycket kompakt HD-kamera med in- och
utgångar för HD och en rad manuella
inställningsmöjligheter som gör kameran
lättarbetad och funktionell. Bland de första
kunderna finns både produktionsbolag och
skolor. Nya PMW-EX1
HD kompletterar Sonys produktutbud i
XDCAM-serien där man sedan tidigare har modeller
som spelar in på professional disc. Med
lagring på minneskort får man ett ännu snabbare
arbetsflöde och problemfria överföringar av data
från kamera till
dator. Kameran
kännetecknas av mycket hög bildkvalitet – den är
robust och kompakt och använder sig av de
nyutvecklade flashminneskorten SxS PRO med
höghastighetsdataöverföring på 800 Mb/s med
möjlighet till snabb och exakt filbaserad
hantering. Kameran kan ta två minneskort typ
ExpressCard på 16 GB vardera och kan då spela in
100 minuter i högsta HD-kvalitet med 35 Mb/s
eller 140 minuter med 25
Mb/s. Kameran är
försedd med en uppsättning om tre nyutvecklade
½-chip med 1920x1080 bildpunkter, vilket ger
bilder i full HD-upplösning. Det nya chipet är
särskilt intressant för alla som vill kunna
filma i svagt ljus.
Kameran kan kopplas om mellan 1080i och 720P med
inspelning i ett flertal
varianter. PMW-EX1
har också ”slow & quick motion” vilket
innebär att man kan skapa speciella slowmotion-
eller
fastmotion-effekter.
Läs mer om den nya kameran här
eller kontakta VIDAB. | | |
Stockholm fullt av
Sony-kaniner |
Få
stockholmare undgick invasionen av färgglada
Sony-kaniner natten till 26 november. Totalt
placerades närmare 700 halvmeterhöga, hemlösa
kaniner ut som reklam för Sony Bravia
LCD-tv. | | |
Konserthuset vid Hötorget i Stockholm
fick oväntat
besök. | | |
Efter att ha släppt ut en halv miljon
studsbollar i San Francisco samt tusentals liter
färg på hus i Glasgow var det dags för Sonys
tredje reklamfilm i Bravia-serien på temat
Colour like no other. I den senaste
filmen fick New Yorks gator besök av animerade
kaniner gjorda av över 2,5 ton färgglad
Play-doh. Och det är budskapet därifrån som Sony
nu förlängt och fördjupat i
Stockholm. – Vi vill
både väcka uppmärksamhet och addera ett extra
värde genom våra kampanjer, säger Ann Bodin,
Marcom Manager på Sony och ansvarig för
eventet. Sony
Bravias reklamfilmer har varit så framgångsrika
att amatörfotografer funnits på plats vid
inspelningarna för att kunna göra sina egna
versioner till t ex
YouTube. Kaninerna i
Stockholm försågs med egen identitet i form av
ett kort runt halsen. Genom att logga in på
Facebook och registrera kaninen kan man skapa
kaninernas olika släktträd. Aktiviteten på
Facebook har varit hög och flera av de lyckliga
ägarna har publicerat privata bilder av
kaninerna i deras nya hem. Alla som registrerat
sin kanin är även med i en tävling om en Bravia
LCD-tv. Att
kampanjen varit lyckad råder det inget tvivel
om. Förhoppningen var att alla kaninerna skulle
vara borta inom en vecka men det tog bara några
timmar innan samtliga funnit ett nytt
hem. Ann Bodin
avslöjar att Sony Bravia kommer att fortsätta på
den inslagna vägen med att överraska sin
målgrupp. | | |
Intresserad av en bra affär? Släng ut din
gamla ljudmixer och köp en ny Yamaha
digitalmixer! Nu får
du 8000 kr för din gamla mixer* när du byter
till Yamahas digitala ljudmixer
01V96V2. VIDAB:s
nettopris 17500 kr (normalpris 25500
kr). | | |
Yamaha har haft föregångaren 01V länge i
sortimentet, vilket tyder på en bra
grundkonstruktion. Uppföljaren har bara blivit
bättre med nya mjukvaruuppdateringar och
mikförstärkare. Både ljudkvaliteten och
funktionaliteten är avsevärt förbättrad liksom
antalet kanaler och bussar. Ja det handlar om en
ny teknikgeneration.
– Motorstyrningen är grymt läcker
och det nya inbytespriset gör mixern till ett
riktigt fynd för varje ljud- eller videostudio,
tycker VIDAB:s ljudexpert Ulf
Swärd. – Med
många år som ljudtekniker kan jag inte låta bli
att tycka att denna mixer framkallar allt
habegär som finns. För den är alltså riktigt
bra. Vill du veta
mer så läs
här eller ring/mejla Ulf Swärd sword@vidab.se Tel. 070-200 10 95 eller via vår
växel 08-445 17 90.
*Det får vara
vilken ljudmixer som helst. Det enda kravet är
att det är minimum 16 kanaler/8 grupper
etc. | | |
|