Oavsett vad man tycker så är det bara att
köra på. Nu kommer de svåra frågorna, vad ska
jag välja för kamera och
standard - SD, HD, HDV, interlaced,
progressiv? Ska jag starta en egen TV-kanal över
internet, sända till mobiler eller bara
fortsätta distribuera CD och
DVD? | | |
Sony
lockade som så många andra med HD på
IBC.
Valen är många men
jag hoppas du ska finna några svar i detta nummer
av VIDABLICK och reportaget från IBC, årets
stora broadcastmässa i
Amsterdam. I det här
numret har vi alltså fokuserat på IBC, men du
hittar också information om vår webb-TV-kurs 8-12
november. Som alltid är valet
ditt. Bo
Karlsson | |
2006
genombrottsår för
HDTV |
Årets IBC i Amsterdam i september gav
besökarna en stark känsla av att befinna sig
mitt i HDTV-revolutionen. Utställarna på mässan
tävlade om att visa upp nya lösningar för
produktion och distribution i de olika
HD-formaten. Samtidigt spås TV via internet
(IPTV) och mobil-TV också en lysande
framtid.
IBC-reportage: Tomas Knutson
(text), David Vedeler
(foto) | | |
En
stor och kostsam – och
nödvändig – omställning
till HDTV väntar nu produktions- och TV-bolag.
Att JVC och Sony redan innan mässan tillsammans
sålt en bra bit över 100 000 enheter av sina
kostnadseffektiva ProHD- resp HDV-system bevisar
dock att även små producenter har en chans att
hänga med i utvecklingen. Efter 25 år av
experimenterande i både Europa och USA är alltså
nu HDTV en realitet på bred bas. Från början var
produktionstekniken otymplig och oerhört
kostsam, liksom HDTV-mottagarna. Den allt
stridare strömmen av relativt prisbilliga,
platta LCD- och plasmaskärmar har nu gjort HDTV
både överkomligt och eftertraktat bland
konsumenterna. Så gott som alla "platt-TV" som
nyproduceras idag är
"HD-ready".
Brist på "HD-ready"
hårdvara Men det råder
fortfarande brist på lika "HD-ready" boxar för
att kunna ta emot satellit- och digitala
marksändningar. Och DVD-brännare för Blue Ray-
och HD DVD-skivor, vars lagringskapacitet och
bildkvalitet matchar HDTV-sändningarna, verkar
också låta vänta på
sig.
Leveransproblemen med hårdvaran är dock
säkerligen snabbt avklarade. Men den mera
långsiktiga frågan återstår: Ska TV-bolagens
programutbud i HDTV-kvalitet lyckas hålla jämna
steg med efterfrågan? Möjligen kan filmbolagens
enorma arkiv av högkvalitativ biograffilm bli en
tillfällig räddningsplanka… Men tittarna kräver
naturligtvis även
aktualiteter. Som
sändningsstandard rekommenderar EBU tills vidare
720p/50, men 1080p/50 kan bli aktuellt i ett
längre perspektiv. Sändningar med 720p/50 har
börjat i Europa under 2006, men även 1080i/25
används. Man har kommit fram till att 720p ser
bättre ut än 1080i. 1080i/50 produktion och
720p/50 distribution ger dock utmärkta
resultat. Många
TV-kanaler har hittills bara kommit till
testsändningar av HDTV, som när SVT och TV4 i
samarbete sände fotbolls-VM i somras.
Sändningarna länkades från Tyskland till en
Omneon Spectrum HD-server som köpts in av SVT i
Stockholm och fördelades därifrån mellan SVT
själva och TV4 för distribution i det digitala
marknätet.
Programbrist hotar knappast TV-sändningar via
internet (IPTV) eller 3G-nätet till
mobiltelefoner och andra portabla enheter, för
här ställs ju faktiskt samma eller lägre
kvalitetskrav än dagens. Snarare kan dessa
sändningsformer göra TV-program som
redan producerats och produceras idag
till en extra mjölkko. Och kostnaderna för
nyproduktion och distribution är såpass
begränsade att även de TV-kanaler som inte orkar
hänga med fullt ut i HDTV-utvecklingen ges en
chans.
Når
hela världen IPTV ger möjlighet till
ett mycket brett kanalutbud och billig
distribution med alla internetanvändare över
hela världen som potentiella – och interaktiva –
tittare. Men brett
kanalutbud och interaktivitet tycks inte vara
nog – den framtida
TV-tittaren förmodas också kräva TV överallt där
han eller hon råkar befinna sig, ett krav som
mobil-TV enligt den så kallade DVB-H-standarden
(digital video broadcast-handheld) är väl
kvalificerat att möta. En marknadsundersökning i
England visar att tittarna – trots dagens oftast pyttesmå
skärmar – överlag är nöjda
med både tjänsten och kvaliteten och därmed även
kan tänka sig att abonnera på
den. IBC TV News,
som producerades under mässan, är ett bra
exempel på hur traditionell broadcast håller på
att övergå till att bli multicast, samtidigt som
det ställs allt högre krav på integrerat internt
arbetsflöde på en
TV-station. I
samarbete med bl a Grass Valley hade man skapat
ett nätverk där journalister och redigerare
kunde arbeta med sitt material tillsammans på
samma gång. Med redigeringen Edius, som ger
möjlighet att blanda olika filformat på samma
timeline, kunde man arbeta parallellt med olika
insamlingsformat.
Utöver inspelningar med
den formatoberoende experimentkameran
Infinity, som sparar på Rev Pro-diskar från
Iomega eller CompactFlash-kort, användes även
inspelningar från Panasonics P2-kort, Sony XDCAM
Optical Discs och DVCAM-tape. IBC TV News sändes
som IPTV via kabel till 10 000 hotellrum i
Amsterdam, via satellit och som utvalda
sekvenser även via internet och nedladdningsbart
till mässbesökarnas
mobiler. | | |
Omneon klarar TV:s växande
behov |
Den diversifierade TV-utvecklingen
förutsätter komplexa nätverksbaserade server-
och mjukvarulösningar för hantering av det
enorma programutbudet och parallella
distributionen av de olika sändningsformaten.
Det har lett till en stark fokusering på de mest
kompetenta och innovativa företagen på detta
område, som Omneon vars monter både vad avser
innehåll och besöksfrekvens var något av en
klart lysande stjärna på
mässan. | | |
2006 är ett mycket starkt år för
Omneon. – Vi har
fördubblats i storlek de senaste 18 månaderna,
det säger en del om intresset, säger Omneons
marknadsansvarige för Europa, Ben Davenport,
nöjt till VIDABLICK.
Bland sex större konkurrenter idag har Omneon
sakta men säkert gått om dessa från starten för
åtta år sedan till en trolig förstaplats idag.
Man började med nätverkskoncept och
mediaservrar, som efter ett par år blev till den
mycket framgångsrika mediaservern
Spectrum. Efter
betatester i USA och Europa hos kunder med
erfarenhet av Spectrum lanserade man sedan på
årets NAB-mässa i USA det intelligenta
serversystemet MediaGrid, som snabbt blivit en
succé och som på IBC visades för första gången i
Europa. Både på NAB och på IBC erhöll Omneon ett
flertal prestigefulla priser för
MediaGrid. TV4 är
för övrigt en av de första MediaGrid-kunderna i
Europa. | | |
Omneons marknadsansvarige för Europa Ben
Davenport.
Ben Davenport
förklarar Omneons framgångar med att man satsat
mer än konkurrenterna på forskning och utveckling,
även under perioder med låg efterfrågan. Och med
att flexibilitet, skalbarhet och driftsäkerhet
präglat alla produkter som företaget presenterat,
samtidigt som man alltid lyssnat på kundernas
synpunkter. De senaste
uppgraderingarna av Spectrum innebär bl a att
olika filformat, som t ex MPEG-2 och DV, kan
blandas på samma
timeline. SVT har
börjat satsa rejält på Spectrum-servrar.
Sedan tidigare sänds SVT1, SVT2, Barnkanalen
och Kunskapskanalen från Spectrum. Landets
första HD-server levererades till SVT i Stockholm
inför fotbolls-VM. Numera finns även
Omneon-servrar i Göteborg och Malmö. I
Omneons IBC-monter visades ett stort
MediaGrid-system integrerat med Final Cut
Pro-redigeringar. – Det är
ungefär samma koncept som levererats till TV4:s
nyhetsredaktion där man har 30 browsers och ca 20
Final Cut Pro anslutna till MediaGrid. Ett
ofantligt antal filer kan hanteras i realtid och
lagringskapaciteten motsvarar 700 timmar
högupplöst material, berättar VIDAB:s vd Michael
Cross. | |
VIDAB:s Michael Cross och Omneons Jonathan Lunness gläder sig
åt framgångar i Sverige.
– Mjukvaran som styr systemet kommer från
svenska Ardendo (vizrt). Även Softel, JMG och
Apple är involverade i konceptet med sina
specialkompetenser.
Ett av skälen till att TV4 valde MediaGrid är att
man ville ha en öppen plattform inför framtiden,
erfar VIDABLICK.
MediaGrid är helt anpassningsbar för olika
användningsområden, produktions- och filformat.
Varje ContentServer, som enheterna i MediaGrid
kallas, innehåller fyra hårddiskar av
standard SATA-typ.
Lagringskapaciteten på varje disk är idag från 250
till 750 GB och väntas nå 1 TB om ett år.
Eftersom MediaGrid inte använder
RAID-principen kan olika hårddiskstorlekar
blandas. Varje
ContentServer har två ethernetkanaler ut och
systemet styrs via ContentDirectors. Man kan
byta disk och expandera systemet med nya enheter
under drift. När flera
enheter adderas får man inte bara höjd
kapacitet utan också större bandbredd, och
det lagrade materialet är samtidigt tillgängligt
för användarna. Antal kopior i systemet är fritt
valbart, en stor fördel när det kommer in "heta"
nyheter. Vid minst tre kopior är materialet helt
skyddat vid ev
diskbortfall. Tack
vare att systemet är så anpassningsbart och att
MediaGrid-protokollet även ställs till förfogande
för andra tillverkare lär vi med tiden få se många
fler MediaGrid-baserade
lösningar. Läs mer
här: http://www.omneon.com/ | | |
JVC
ProHD: 720p/50 och
studiokit |
JVC introducerar två nya kameror i sin
ProHD-serie, GY-HD251 och GY-HD200. Den
förstnämnda, mest avancerade modellen väntas
till Sverige inom kort, medan den något enklare
modellen, som finns i två utföranden (med/utan
DV in) kan komma att dröja ungefär ett
halvår. Båda
kamerorna ger möjlighet till inspelning i
720p/50 (4:2:2 okomprimerat), en standard som
ger högre bildkvalitet än interlaced och
rekommenderas av EBU. Den möjliggör också
slow-motion med god
kvalitet. Kamerorna
är kompakta och har låg vikt. De är utrustade
med progressiva 1/3”-chip och det går att koppla
om mellan olika utsignaler, bl a
SDI. | | |
Erik
Karjalainen från JVC Professional Europe med den
nya ProHD-kameran GY-HD251, som han tror mycket
på. | |
GY-HD251 är utformad att docka med den
studioadapter med genlock och tidkod in/ut som
finns som extra tillbehör. Optiken är liksom hos
övriga ProHD-kameror utbytbar och det finns även
adaptrar för stillbilds- och filmoptik. Så det
är fråga om en verklig
systemkamera.
Fujinon har fyra olika objektiv att erbjuda och
Canon har tagit fram en 20x zoomoptik till
kamerorna. Adobe, Apple (Final Cut Pro), Avid
(Liquid) och Canopus fanns på plats i montern
och försäkrade att de kunde erbjuda
redigeringslösningar för 720p/50. Det är
naturligvis en stor fördel för JVC – och
användarna – att från första början kunna
förlita sig på stöd för de nya kamerorna från
fabrikanter av viktig kringutrustning. Läs mer
om kameran.
I januari kommer JVC även med två LCD-monitorer
för HD. De har storleken 24” resp 20” och
utmärks av hög bildkvalitet i klass med
CRT-monitorer och av att anslutningar för de
flesta signaltyper redan är integrerade, så att
man inte behöver köpa till extra moduler.
Eventuellt kan det bli aktuellt med mindre
modeller
senare. | | |
Sony
HDV: 720p/25 och
hårddiskrecorder |
Sonys nya HDV-kamera HVR-V1E kan sägas
positionera sig mellan HVR-Z1E och lilla
HVR-A1E. Den bygger delvis på A1:an s teknologi
och är ungefär lika stor som den beprövade
DVCAM-kameran DSR-PD170. HVR-V1E spelar även in
DV och DVCAM.
Kameran kan spela in progressivt i 720p/25 och
är utrustad med tre högpresterande CMOS-sensorer
med progressive scan. Det är första gången som
Sony använder sådana. Nedkonvertering av
signalen finns inbyggd i
kameran. | | |
Carl
Zeiss-optiken har 20x zoomomfång. Kameran är
vidare bl a utrustad med timecode preset,
synkronisering mellan flera kameror och två
XLR mikrofoningångar.
Genom att ansluta hårddisken HVR-DR60 på 60 GB
(motsvarande 4,5 timmars inspelningstid) kan man
förutom på tape spela in filbaserat för back-up
och snabbt efterarbete, det är bara att dra över
filerna till redigeringen. Hårddisken ska klara
ett fall på en meter.
Sony har lyssnat på både HVD- och
DVCAM-kameraanvändare när man utvecklat detta
hybridkoncept. Läs mer
här | |
HDV-tape, Blue Ray och HD DVD hos
Maxell |
Maxell har uppgraderat sitt Professional
DV-sortiment så att det är optimalt
anpassat för HDV. Såväl bandets
inspelningsegenskaper som hållbarhet har
förbättrats. Bandets speciella ythandling sliter
minimalt på videohuvudena och minskar risken för
att dessa slammar
igen. Maxell har
även lanserat inspelningsbara Blue Ray-skivor,
kompatibla med Professional Disc för Sonys
XDCAM- och XDCAM HD-format (23 GB). Även
inspelningsbara HD DVD (15 GB) ingår numera i
Maxells sortiment. Ingen enhetlig standard är ju
satt, utan de båda förekommer
parallellt. – Det är visserligen inte så många
som använder sådana här skivor i Sverige än, men
när efterfrågan tar fart så har vi produkterna
redo, säger Derek Mearns hos Maxell
Scandinavia. | | |
Derek Mearns med inspelningsbar Blue
Ray-skiva.
Men gränserna för
optiska lagringsmedia är långt ifrån satta med de
nya DVD-formaten. Genom användning av holografisk
inspelningsteknik kan Maxell redan lagra 300 GB på
en skiva och potentialen för denna teknik är upp
till 1,6
TB. | |
Portabla Edirol-recordern R-4 nu i
proversion |
Den portabla recordern Edirol R-4 med
fyra ljudkanaler har nu kommit i en
proversion. Bland
förbättringarna märks fördubblad
hårddiskkapacitet från 40 till 80 GB, fyra
utgångar istället för två samt kompletta
tidkodanslutningar för användning i kombination
med
video. | | |
René
Falshöj (t v) och Morten Rasmussen från
Roland.
Inspelningarna kan
ske med 44,1-192 kHz samplingsfrekvens i WAV-
eller BWF-format och inbyggd equalizer med mera
ger goda möjligheter att påverka ljudets karaktär.
Mikrofon finns
inbyggd. | |
–
Introduktionen av Edirol R-4 Pro innebär att
priset på den tidigare modellen kommer att
sänkas, avslöjar Morten Rasmussen,
försäljningschef hos Roland Systems Group
Scandinavia. Läs mer
här | |
Bra
Blueshape-laddare blir ännu
bättre |
Italienska Blueshape, som har ett brett,
prisvärt kvalitetssortiment av batterier och
laddare, har kommit med en förbättrad modell,
CVTR2, för litiumbatterier med V-lock. Den är
mindre och lättare än
föregångaren. | | |
Enrico Ferretti, Blueshape, med den nya
laddaren CVTR2.
Laddaren, som är
en av de snabbaste på marknaden (snabbare än Sonys
enligt Blueshape), laddar två batterier i följd.
En nyhet är att en innovativ mjukvara kallad CTP
känner av battericellernas kondition och
temperaturförhållandena och ger optimal laddning
utan att cellerna
skadas. Läs mer om
Blueshape här: http://www.blueshape.net/ | |
Michael Hofmann, Hofmann Teknik AB,
importerar Ianiro, som bl a har praktiska
kamerabelysningar av hög klass. Läs mer här | |
Pär
Holmén, Tura Scandinavia, poserar bland
italienska Manfrottos utmärkta videostativhuvuden.
Läs mer här
Fotnot:
VIDAB är återförsäljare för Hofmann och
Tura. | |
Lär dig producera webb-TV, öppna nya
affärsmöjligheter och gör ditt företag eller
organisation lite smartare och
effektivare! | | |
Webb-TV används allt flitigare inom
utbildning, presentation och marknadsföring.
Mediet har en självklar genomslagskraft tack
vare sin gynnsamma kostnadsbild och kombination
av
möjligheter. – Det är som att ha tillgång till
en egen TV-kanal, fast utan att betala för det,
berättar Richard Zembron, en av lärarna på
kursen. Precis som
tidigare kurser har vi valt att förlägga även
den här kursen till Svenska TV-akademiens
kurshotell i Nerja på den spanska Solkusten. Det
blir både kostnadseffektivt och trivsamt. Få en
kickstart in i framtidens sätt att distribuera
rörlig bild över internet, med perfekta
förutsättningar och
omgivningar! Du får
fyra kursdagar 8-12 november inklusive logi
i dubbelrum, frukost och kaffe för endast 11 900
kr exklusive moms. Vill du så går det
självklart att få ett enkelrum mot ett litet
tillägg.
Utbildningen är en intensivkurs i produktion och
distribution av streaming media och de moderna
hjälpmedel som finns för detta. Vi använder
systemet Ability som är marknadens bästa
programvara för
webb-TV-produktion.
Kursen genomförs i samarbete mellan Svenska
TV-akademien, Abiliteam och VIDAB och omfattar
25 timmar från onsdag med resa ner till Nerja
och inledning av kursen, kurs
torsdag-lördag samt hemresa söndag. Kvällar
och siesta är fritid då vi kan njuta av den
spanska matkulturen och Europas bästa
klimat. | | |
|