Det våras
för videobranschen – igen
Så skrev
vi en gång när vi startade VIDAB våren 1991. Då hade
branschen en uppgång med utbyggnad av medieskolor,
mycket ny och spännande teknik och var i början av
en återhämtning efter en
fastighetskris. Nu befinner
vi oss i en liknande situation, vi har avverkat en
IT-kris och befinner oss i en konjunktur på väg upp och
med otroligt mycket ny och spännande teknik med
fantastiska möjligheter. Dessutom är det snart vår
igen. Du kan i det här
numret läsa om ny teknik för HD och om vårt
HDV-erbjudande från JVC samt ta del av hur
hårddisksystemet FireStore från FOCUS Enhancements
förenklar och snabbar upp inspelningen av
reklamvideo. Vi får inte
plats med allt vi vill berätta om, som Ability, en
programvara för att göra egna TV-kanaler på Internet,
och C-nario, också en programvara speciellt framtagen
för digitala informationskanaler för köpcentra, butiker,
biografer och flygplatser m m. Men en hel del går att
finna på vår hemsida http://www.vidab.se/ med
direktlänkar till våra
partner.
Bo
Karlsson |
Nu är den här: Edirols kompetenta,
prisvärda HD-mixer
Behovet av
att kunna mixa HD-signaler ökar allt eftersom den nya
HD-tekniken gör sitt intåg och allt fler HD-videokameror
säljs på marknaden. Edirol har påpassligt lanserat en
mixer för dessa system till ett oslagbart pris, och nu
finns den hos
VIDAB. |
Edirol
V-440HD hanterar HD till rimligt
pris.
Edirol
V-440HD är en fullfjädrad HD-mixer för studio- och
event-bruk som obegränsat kan blanda HD/S-XGA- och
analoga videosignaler. Mixern kan även uppgradera alla
typer av videosignaler till
HD. V-440HD kan hantera upp
till 8 ingångar samtidigt (4 HD/4 S-XGA/4 analog video)
och som utgångssignal kan du välja mellan de nya
HD-formaten 1080i och 720p eller
S-XGA. Denna mixer bygger
vidare på den framgångsrika V-400:an, så alla
videoeffekter, övertoningar, import av grafik m m finns
självklart med. Priset är en
smärre revolution i fråga om kvalité/funktioner per
krona när det gäller HD-mixning. Kontakta oss gärna för
en demonstration!
Fullständig teknisk information om Edirols V-440HD kan
du få på http://www.edirol.com/
Text:
Ulf Swärd sword@vidab.se |
Sony
Anycast Station - nu med fler funktioner
Sony
Anycast Station har på relativt kort tid etablerat sig
som en uppskattad allt-i-ett-lösning för livesändningar
av evenemang av olika slag. Nu har ver. 1.31 med flera
förbättringar, som SDI-anslutning och textgenerator,
lanserats. |
Med ver.
1.31 har Sony Anycast Station blivit ännu mer
mångsidig.
Anycast
Station låter sig enklast beskrivas som en i högsta grad
portabel produktionsswitcher för bild och ljud med
inbyggd konvertering till strömmande media för webben.
Med den senaste versionen av mjukvaran, ver. 1.31, har
Anycasts användningsområden utökats
ytterligare. Den senaste
modellen AWS-G500 har upp till sex ingångar för bild och
ljud med mixfunktion, specialeffektgenerator,
keyfunktioner, textgenerator, inbyggda stereohögtalare
och 15" bildskärm. Kamerakontroll via VISCA samt
interkom. Såväl olika slags
videosignaler - numera även SDI - som RGB för PC och
projektor kan anslutas. Det går att importera
datastillbilder i olika
format. Ljudmixern är
försedd med finesser som t ex limiter/kompressor och
equalizer. Bland
streaming-faciliteterna märks en Real Video 9 kodek som
kan arbeta med ett stort antal olika
bitrates. Anycast Station
kan byggas ut med en mängd olika moduler beroende på
behov. - Fr o m nu ingår
ver. 1.31 i alla nyleveranser av Anycast Station, och
våra tidigare kunder har möjligheter att uppgradera
kostnadsfritt, berättar Bo Karlsson,
VIDAB. |
Siemens
finansiering: Betala utrustningen i den
takt du använder den
VIDAB
samarbetar med Siemens Financial Services (SFS) när det
gäller att erbjuda dig som kund hyra och leasing av
utrustning. SFS är ett resursstarkt företag som känner
ett stort engagemang och alltid ger kvalitet,
flexibilitet och en hög
servicenivå. |
Financial
Services har ett mycket serviceinriktat team i
Sverige. På bilden Sofia
Alfredsson (Communications) och Anders Åström
(CEO).
Allt fler
kunder väljer att finansiera sin utrustning med hyra och
leasing. Det finns många anledningar till
det. Hela
hyran/leasingkostnaden är avdragsgill, vilket gör det
möjligt att i bokföringen själv bestämma i vilken takt
utrustningen ska periodiseras. Det är bara den del av
objektsvärdet som skrivs ned under den tid kunden önskar
nyttja utrustningen som ligger till grund för
beräkningen av
hyran/leasingkostnaden. Hyra
och leasing är flexibelt då det är enkelt att, inom
ramen för avtalet, förändra eller uppgradera
produkterna. På så sätt säkras en alltid lika modern och
uppdaterad utrustning. Tack vare möjligheten att
paketera kompletta lösningar får du som kund en
helhetslösning snarare än enstaka
produkter. Kontrakt och
avtalstid skräddarsys – du kan skaffa den utrustning som
verkligen behövs till en kostnad som kassan mår bra av.
Bland annat är det möjligt att säsongsanpassa
hyran/leasingavgiften för att bättre passa
intäktsflödet. Budgetarbetet
förenklas avsevärt när framtida månatliga eller
kvartalsvisa betalningar är kända redan från början,
liksom att investeringsprocessen förenklas och
förkortas. Företaget behåller låneutrymmet i banken och
belastar varken soliditet eller likviditet i samma grad
som ett kontant köp. Siemens
Financial Services är en division inom
Siemens-koncernen. SFS i Norden har mer än 1 000
samarbetspartners inom bl a följande verksamhetsområden:
IT, telecom, kontorsmaskiner, kassasystem, foto,
medicinsk utrustning, automater, verkstad och industri.
SFS har verksamhet i ett 30-tal
länder. |
Teknikutvecklingen ger nya marknader och
mål
Den
extremt snabba utvecklingen inom den digitala
filmtekniken öppnar helt nya möjligheter och
kostnadsnivåer för kommunikation med rörliga bilder. Det
är Magnus Helander, en av grundarna av
produktionsbolaget Moderna Filmer i Stockholm AB och
samarbetspartner med VIDAB, väl medveten
om. |
- Idag är
det tekniskt möjligt att producera högkvalitativ film
för CD-ROM, DVD, digital-TV, Internet/webbvideo och
andra distributionsformat på kostnadsnivåer som är
attraktiva för allt fler marknadsförare och företag,
säger Magnus Helander. - Men
olika distributionsformat liksom visningssituationen
ställer numera krav på att producenten inte bara
kan filmproduktion utan även vet hur man anpassar filmen
och dess budskap för mottagaren och miljön där filmen
visas. Moderna Filmer
erbjuder omfattande helhetslösningar alltifrån
kommunikationsidé till streaminglösningar för att
företag och organisationer framgångsrikt ska kunna
använda den rörliga bildens stora potential i marknads-
och säljstödjande extern och intern
kommunikation.
Streaming ökar
snabbt
Internetutvecklingen skapar allt
större intresse för film och rörliga bilder på hemsidor
och för webb-TV i direktsändning eller on-demand.
Behovet av s k streaming solutions ökar därigenom
dramatiskt. Moderna Filmer har därför skapat ett
långtgående samarbets- och representationsavtal med
världens ledande streamingoperatör, amerikanska Akamai.
I partnerskap med hårdvaruleverantören VIDAB och
programvarukollegan Abiliteam kan nu nya kombinationer
och kostnadsnivåer erbjudas de snabbt växande
marknaderna och
målgrupperna. |
Enligt kundernas
önskemål arbetar Moderna Filmer i allt större utsträckning med
sikte mot internet.
I själva
produktionsbolaget återfinns filmproducenter, redigerare
och animatörer samt medarbetare med marknads-,
informations- och PR-bakgrund. Företagets film- och
ljudstudio finns på Lilla Essingen i
Stockholm. Bland
uppdragsgivarna återfinns bland andra Arlanda Express,
Polishögskolan, Rodamco, Oden Control, Euler Hermes och
Nimbus Boats/Viamare. Genom ett specialsamarbete med
Dagens Industri erbjuds även kompletta lösningar för
produktion och visning av redaktionellt inriktad film på
Di TV. Läs mer på www.modernafilmer.se |
Mediakonverter från Focus löser det
mesta
Focus
Enhancements, företaget bakom FireStore, introducerar
sin mest avancerade konverteringsprodukt MC-2E, som
klarar snart sagt varje konverteringsuppgift - mellan
DV, SDI och analog video - i båda riktningarna och med
hög
kvalitet. |
MC-2E
ägnar sig för såväl broadcast som professionell
postproduction och är pålitlig och lättanvänd. Via
mångfalden av in- och utgångar kan man konvertera DV
till analog video, analog video till DV och analog video
eller DV till SDI. Oavsett vad du har behov av att
konvertera - DV, CV, Y/C, YUV eller SDI - så löser
mediakonvertern uppgiften åt
dig. MC-2E är ett perfekt
komplement till de vanligaste redigeringssystemen och
möjliggör användning av material från alla källor - inkl
video inspelad på äldre bandformat - genom att
konvertera signalen till digital video för ickelinjär
redigering. MC2E har också
fullt ljudstöd med anslutningar för obalanserad resp
obalanserad stereo, AES/EBU och det ljud som hör till DV
och SDI. Ljudingångarna kan väljas oberoende av
videosignalen och alla ljudutgångar är tillgängliga
samtidigt. Full frame-TBC
och genlock gör MC-2E väl rustad för
broadcastapplikationer. MC-2E konverterar mellan D-VITC-
och DV-tidkod i båda riktningarna så att tidkodvärdena
från band kan bibehållas i
redigeringen. MC-2E
inkluderar vidare ett RS-422-interface, som möjliggör
konvertering av RS-422 LTC till DV-tidkod, samt ett
RS-232-gränssnitt för firmware-uppgraderingar och
systeminställningar.
Videonivåer, ljudnivåer och färgfas kan justeras av
användaren för maximal kontroll av bild och
ljud. Naturligtvis erbjuder
Focus Enhancements i samarbete med VIDAB full och snabb
support för krävande
användare. |
Erbjudande
från VIDAB SHOP
Adobe
Photoshop Elements 4.0 till OSLAGBART PRIS
! |
Adobe
Photoshop Elements 4.0 är både kraftfullt och enkelt och
med det klarar du det mesta. Redigera och förbättra dina
bilder genom att snabbt åtgärda skavanker eller arbeta
med hjälp av avancerade funktioner om det
behövs. Detta är ett program alla bildanvändare
behöver!
VIDAB SHOP PRIS
499:- |
|
FireStore
räddade hektisk produktion
En
tekniskt komplicerad reklamfilmsinspelning i Kuala
Lumpur med massor av stunts, pyroteknik, tajt tidsplan
och relativt låg budget komplicerades ytterligare av
värme, hög luftfuktighet och nyfiken lokalbefolkning -
samt hade ett skränande hårdrockband och en vilt
skrikande griskulting som medverkande. Trots detta kaos
och tack vare Focus Enhancements portabla
hårddiskrecorder FireStore flöt redigeringsarbetet
perfekt på plats i
Malaysia. |
Inspelningen med
hårdrockarna i centrum drog givetvis till sig en hel del
nyfikna. Foto: Jallo
Faber
När
Hobbyfilm skulle producera sin reklamfilm för
mobiloperatören 3 på uppdrag av reklambyrån Saatchi
& Saatchi var goda råd dyra. Filmen - och det var
verkligen film, inte video - skulle spelas in en helg
och sändas nästa, så det var riktigt bråttom. FireStore
visade sig bli en nyckelfaktor i påskyndandet av
produktionsprocessen. Stefan
Ström från Utopia Postproduction, som fått uppdraget att
förredigera filmen, insåg tidigt att premisserna var
näst intill omöjliga. Hade han inte varit van vid många
järn i elden (förutom postproduktionsbolag och uthyrning
av redigeringar driver han en frilanspool för film- och
videomedarbetare) hade Stefan kanske
bangat. Lösningen på
problemet hittade han efter en tids research på en user
group på Internet, http://www.creativecow.net/. Där
beskrevs FireStore FS-2 som en stabil, beprövad,
välutrustad och prisvärd
hårddiskinspelare. - Några
egentliga alternativ till FireStore nämndes aldrig,
berättade Stefan, som i Kuala Lumpur fick support av en
malaysisk tekniker med stor erfarenhet av
systemet. - Jag var lite
nervös över att informationen om det nya systemet inte
riktigt skulle gå fram med de språkliga förbistringarna,
men höll tummarna för att det skulle ordna sig, vilket
det också gjorde. Det är trots allt ett lätt system att
sköta, samtidigt som det är väldigt
felsäkert. I Kuala Lumpur
spelades bilderna från de båda filmkamerornas
videotappar, ljudet från ljudmixern och tidkoden för att
hålla ihop det hela in på en hårddisk i FireStore FS-2,
som är den större, rackmonteringsbara enheten i
FireStore-familjen. Efter varje fyratimmars
inspelningspass ilande en medlem ur teamet med
hårddisken till hotellet på stenkasts avstånd där Stefan
satt med en likadan FireStoreenhet. Totalt använde man
sig av fyra hårddiskar under
produktionen. Stefan
kopierade den aktuella disken till sin hårddiskinspelare
och kunde inom en kvart börja förredigera materialet,
lägga på musik och digitala effekter i Combustion på
plats, medan teammedlemmen återvände med en tom disk
till inspelningsplatsen. -
Genom FireStores genialitet var materialet färdigsynkat
med
ljudet. |
- Med den
här tekniken hade jag egentligen lika gärna kunnat
klippa på stranden. Men koncentrationen blir nog bättre
i ett luftkonditionerat
rum... |
På Stefans
hotellrum var FireStore via FireWire ansluten till en
laptopdator med Avid Xpress Pro. Man behövde inte vänta
på framkallningen av rullarna och den kostsamma och
tidskrävande grovscanningen till video kunde hoppas över
helt. - I och för sig hade
man ju kunnat spara ännu mera tid genom att redigera
direkt från originaldisken, konstaterar
Stefan. |
Hårddisksystemet FireStore kan enkelt kopplas
via FireWire både till kamera och
redigering.
- FireStore kan spela in
från olika slags källor och sedan spara material direkt
i t ex Avid OMF-format, som jag använder i redigeringen.
Hårddiskinspelaren har även möjlighet att plocka in
extern tidskod, vilket var viktigt i det här fallet
eftersom inspelningen skedde på film, samt ljud antingen
digitalt eller analogt. -
Priset är mycket rimligt i förhållande till vad systemet
kan, och genom att FireStore är så mångsidig blir den
dubbelt prisvärd. Förutom att den fungerar så väl under
produktion på plats kan jag t ex också använda den som
hårddiskinspelare i rack hemma i studion och även
SDI-anslutning finns, förklarar
han. Stefan tror mycket på
metoden att redigera på plats, inte minst för att
regissör, fotograf och reklambyråns kreatörer får snabb
feedback. Han får medhåll av
regissören Oskar Bård: - Det
var otroligt hjälpsamt att man så snabbt och smidigt
kunde se de rushes man precis plåtat, klippt och klart
med musik och allt. I fortsättningen kommer jag helt
klart att föredra att jobba så här. Det möjliggör att se
om kontinuiteten stämmer överens med ens
visioner. Och hela
produktionen i Kuala Lumpur gick
bra: - Summa summarum hade
vi råflyt och lyckades filma en massa komplicerade
scener under två hektiska men sjukt roliga
inspelningsdagar. Vi hade varit väldigt stressade över
det tajta tidschemat innan Stefan presenterade
FireStorelösningen. Hade vi gjort detta traditionellt
hade vi kunnat börja jobba med efterbearbetningen först
på måndagen och då förlorat nästan tre dagar i
redigeringen, konstaterar Oskar
Bård. |
Redigeraren
Stefan Ström fann det fiffiga hårddisksystemet FireStore via
en user group på Internet. Foto: Johnny
Wohlin
Under den långa flygningen hem sitter Oskar och
Stefan bredvid varandra och fortsätter klippningen på
den bärbara Aviden. - Det är
fantastiskt att man kan sitta och klippa och slippa
förlora viktig tid på transporter, framför allt i en så
krävande produktion som denna, konstaterar
Stefan. - För mig som
regissör var det här ett otroligt smidigt sätt att
jobba. Det var också skönt att previsualisera de olika
kompositionerna för specialeffekter vi gjorde. Om något
inte funkat så hade vi på plats haft en chans att göra
om det, tillägger Oskar.
Under veckan därpå slutfördes redigeringen i Stockholm,
i Utopias tunga Avid Adrenaline. Kunden blir nöjd med
produktionen, och klipplistor (EDL) med tidkoderna från
FireStoresystemet mejlas till MPC i London där
finscanningen ska ske. Där utförs också
specialeffekterna enligt de effektfiler Stefan
grovskissat i Discreets mjukvaruprogam Combustion, som
givetvis är kompatibelt med Flame och de övriga
Discreet-systemen. Samtidigt påbörjas ljudbearbetningen
hos Pangstudios i Stockholm.
MPC, som är världsledande inom postproduction, är även
de imponerade av vad som gjorts på plats i
Malaysia. På fredag är
filmen klar för leverans. Den färdiga versionen FTP:as
från London och läggs på en master som sedan budas
direkt till de reklamfinansierade kanalerna i Sverige
för att sändas redan påföljande dag.
Text: Tomas Knutson och Martina
Eriksson Källa:
Monitor |
Fotnot: I FireStore-familjen
ingår även de båda portabla hårddiskarna för
kameramontage FS-3 och FS-4. Den sistnämnda är en mindre
modell för DV-, DVCAM- och HDV-kameror. FireStore
stödjer de flesta vanliga redigeringsfilformaten.
Kontakta VIDAB för mer information eller läs på
www.focusenhancements.com. |
Utopia
Postproduction har en unik pool av frilansare som hyrs
ut för olika uppdrag inom film- och videoproduktion.
Teknikuthyrningen är inriktad på postproduction och
omfattar bl a portabla Avid Xpress Pro-system och
FireStore FS-2 - med eller utan personal. http://www.utopiapostproduction.com/ |
Säg rätt
i rutan med tele-promtrar från T2
Direct
VIDAB
introducerar telepromtrar från brittiska T2 Direct i
Sverige. De fyller behoven från enkla DV-tillämpningar
till broadcast och fungerar lika bra för portabelt som
stationärt
bruk. |
Ingen risk
för felsägningar i rutan längre! Med en telepromter från
T2 Direct ser du som nyhetsuppläsare eller reporter ditt
manus inspeglat i kamerans optik - osynligt för
tittaren. |
Brittiska T2
Direct har telepromtrar som passar olika kameramodeller. Här
de båda telepromtrar som beskrivs
nedan.
Telepromtrarna kommer i två
utföranden: T2DV Pro
fungerar med alla kameror för mini-DV och appliceras
lätt mellan stativet och kameran som bilden visar. I
paketet ingår 9" LCD-skärm, trådlös fjärrkontroll,
PC-mjukvara och
scankonverter. Den lite
större modellen T2 Broadcast Pro 15/17 är tänkt för
kameror i full storlek, men fungerar även med mini-DV.
LCD-skärmen är här i 15" eller 17" storlek. Samma
monteringsprincip och tillbehör som för modellen ovan
samt VGA förlängningskabel.
VIDAB har numera den svenska agenturen för T2
Direct. |
ERBJUDANDE
Fri Canopus Edius Pro 3.6 redigeringsprogramvara
värd upp till 8 000 kr vid köp av JVC:s senaste
HDV-kameramodeller GY-HD100 och
GY-HD101!
Passa på så länge lagret
räcker! |
Det
avancerade men ändå lättanvända mjukvarupaketet gör det
möjligt att redigera alla slags format som spelas in av
GY-HD100 eller GY-HD101, dvs både HDV och vanlig DV:
720p/24, 720p/25, 720p/30, 576p/50 och
576i/50. Allt som krävs
utöver JVC-camcordern och Canopus-mjukvaran är en
Pentium 4-dator 3,0 GHz med Windows XP och en ledig
IEEE1394-anslutning. Edius
Pro 3 kan hantera HD/SD samtidigt i realtid (DV, HDV,
HD, okomprimerad SD, MPEG-2 och MPEG-1) utan att göra
avkall på kvaliteten. Pro 3 kan också konvertera mellan
olika videoformat, mellan 4:3 och 16:9, mellan PAL och
NTSC samt tempoförändra. Det går t o m att köra klippen
baklänges. Canopus ProCoder Express ingår som en del av
Edius. Naturligtvis finns en
mängd inbyggda effekter, filter och keyfunktioner, som
man kan förvänta sig av ett sådant här
program. Den färdiga filmen
kan exporteras i en mängd olika format, även som DVD med
kapitelindelning direkt från tidslinjen. Programmet
hanterar även klipplistor
(EDL). |
Erbjudandet
gäller när Du registerat dig på VIDAB-shop ...klicka här max 1 st
per
kund. |